Ferruform kan missa nya jobb

Utökad produktion kan innebära fler jobb. Men när Scania ska trampa på gasen väntas den kraftigt utökade produktionen gå Luleå förbi.  Någon annan får de jobben.

KAN MISSA JOBB. På Ferruform i Luleå tillverkas bland annat sidobalkar till tunga fordon som Scania köper. Sidobalkarna är ett exempel där Luleå kan gå miste om en utökning.

KAN MISSA JOBB. På Ferruform i Luleå tillverkas bland annat sidobalkar till tunga fordon som Scania köper. Sidobalkarna är ett exempel där Luleå kan gå miste om en utökning.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-11-01 06:00
Det arbete som pågår innebär samtidigt att Scaniaägda dottern Ferruform i Luleå ser om sitt hus rejält. Allt ska gås igenom. Frågan är hur företaget ska se ut framöver och till Kuriren framförs farhågor för att jobb ska försvinna. Ferruform, som sysselsätter flera hundra personer, skulle kunna ge jobb åt betydligt fler om koncernen väljer en satsning i Luleå samtidigt med den planerade produktionsökningen. Dubbla
- Ferruform kommer nog att ha samma storlek som nu och vara en försörjare till Scania, som längre fram förmodligen kommer att ha en dubbelt så hög volym mot i dag, beskriver Ferruforms vd Lennart Wiksten framtiden. Ett besked kommunalrådet Karl Petersen får fundera på. - Jag vet att Scania har en genomtänkt strategi och att Ferruform är en viktig del. Det viktiga är att Ferruform i varje fall har sin roll som kugge i maskineriet. Samtidigt skulle allt som tillkommer bli välkommet i Luleå, säger Karl Petersen. Scania tillverkar främst tunga lastbilar samt även bussar. Bakgrunden är att företaget, före den stora nedgången i efterfrågan 2008-2009, hade inlett förberedelser för kraftigt utökad produktion. Nu tillverkas omkring 70.000 fordon globalt. Innan krisen var det fler. De långsiktiga målen lever. Scania tar sikte på att tillverka 100.000 fordon per år och om ett antal år ända upp emot 150.000. I Luleå tillverkas bland annat bakaxelbryggor och sidobalkar till tunga fordon. Scania köper allt. Sidobalkar är ett exempel där Luleå kan gå bom på utökningen. Ferruform är ende tillverkare av sidobalkar för europeisk marknad. Tidigare fanns en anläggning i Holland men den är stängd. Vid utökning kan Scania komma att klara det kommande behovet genom att köpa in sidobalkar från annat håll än inom sina egna led, vilket annars varit det vanliga. Även andra delar ska ses över, inklusive hur produktionen fungerar i dag. - Oförändrat och statiskt är något som är dåligt. Vi talar om ständig förändring. För det pågår hela tiden ett arbete mot nya produkter, nya volymer och ständig utveckling. Vi har en tydlig strategi för att växa. I svensk industri finns en potential och vi ser samtidigt hur långt man kan komma, titta på till exempel Japan. Det skulle gå att producera mer och vi måste öka produktiviteten ur befintlig struktur. För att kunna göra det måste vi koncentrera oss på produkter som vi ska hålla på med, säger Lennart Wiksten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om