"Felaktiga slutsatser"

Peter Roslund är mycket förvånad över Trafikverkets beskrivning av järnvägens brister i norr. - Vi tycker de har dragit felaktiga slutsatser.

dröjer. Ännu tar det ett tag innan rälsläggningmaskinerna börjar jobba på Norrbotniabanan. Enligt ordförande för Norrbotniabanegruppen Peter Roslund har Trafikverket gjort en felaktig bedömning av hur mycket banan behövs.

dröjer. Ännu tar det ett tag innan rälsläggningmaskinerna börjar jobba på Norrbotniabanan. Enligt ordförande för Norrbotniabanegruppen Peter Roslund har Trafikverket gjort en felaktig bedömning av hur mycket banan behövs.

Foto: Johan Thyni

Luleå2011-08-25 06:00

Peter Roslund är ordförande för Norrbotniabanegruppen. Han är förvånad över innehållet i den kapacitetsutredning som Trafikverket skickat ut på remiss. Det han reagerar över är att Trafikverket markerat norra stambanan som en gul (och delvis grön) sträcka, vilket symboliserar att kapacitetsbristerna är medelstora eller till och med små (gröna sträckor).

- Det stämmer definitivt inte med våra erfarenheter och de inspel vi får ifrån företagen, säger Peter Roslund.

Ändrad bedömning
Peter Roslund påpekar att det bara är några år sedan dåvarande Banverket rödlistade hela sträckan mellan Vännäs och Boden på norra stambanan. För två år sedan presenterade Green cargo en rapport där man angav att det bara återstod fem procents kapacitet på stambanan.

Nu gör Trafikverket en annan bedömning, vilket Peter Roslund tycker är förvånande.

- Ibland känns det som om det är starka krafter som har ett behov att ta för sig, säger Peter Roslund om kapacitetsutredningen.

Har gett upp
Peter Roslund hävdar att företagen har gett upp när det gäller möjligheterna att få plats för godståg på norra stambanan. Kapacitetsbristen på järnvägen leder till förseningar, som gör att en del företag avstår från tågtider.

- De litar inte på järnvägen, företagen är beroende av just in time-leveranser, säger Peter Roslund.

Peter Roslund säger sig vara luttrad, han upplever att kriterierna för vad som bedöms vara samhällsekonomiskt goda investeringar förändras utifrån vilka projekt man vill gynna och lyfta fram. Dit hör inte Norrbotniabanan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!