Fel stoppa finsk olja

Sverige gjorde fel som stoppade all privat införsel av finsk eldningsolja. Det slår EG-domstolen fast. Vilka införselregler som ska gälla fastställs senare, men frihandelsföreningens Björn Mattila ser domslutet som en framgång och flaggar för skadeståndsprocesser mot staten.

LULEÅ2007-11-16 01:45
Domen var föranledd av en förfrågan om förhandsavgörande från hovrätten i övre Norrland, som har att ställning till ett mål där en västerbottning som i tingsrätten i Haparanda fälldes för att ha tagit in 3.000 liter finsk eldningsiolja utan att betala skatt för det, överklagat domen och hävdat att de svenska införselreglerna strider mot EG rätten. Ytterligare 6-7 liknande mål väntar på sitt avgörande i Umeå. I Sverige anses eldningsolja vara en punktskattepliktig vara, som undantas från frihandelsreglerna i EU. EG-rätten anser nu att Sverige inte får förbjuda all privat införsel av eldningsolja. Den springande punkten har varit direktivet om "ovanliga transportsätt" och Sverige har tolkat det som allt annat utom en reservdunk i bilen. Fastställer villkor
Enligt domslutet ska Sverige nu fastställa villkoren för den skattefria införseln. I domen säger man att de i dag vanliga transporterna med stora plasttankar på släp som förs in av privatpersoner inte är skattefria. Däremot är transport i tankbil att anse som vanligt transportsätt.Enligt Björn Mattila, ordförande i Norrbottens frihandelsförening, som i många år stridit för privatpersoners rätt att slippa dubbelbeskattning av eldningsolja, är gårdagens dom en positiv nyhet och en framgång, även om de slutgiltiga reglerna inte ännu är klara.Skadeståndskrav att vänta
-Det kommer nog också att bli möjligt att ta in olja i en reservdunk om 60 liter. Den volymen gäller ju för annat bränsle, säger han.Några kvantitativa gränser för privatinförsel av oljan finns inte, utan det är begreppet personligt bruk som gäller. Han menar nu att privatpersoner, som hindrats att hämta eldningsolja, nu kommer att rikta skadeståndskrav mot svenska staten. Så var fallet när EU kommissionen fastslog att det svenska förbudet mot att köra med eldningsolja i tanken var fel. -Det kan röra sig om stora belopp. Kring 200 000 per år för villaägare. Tråkigt, för det svenska agerandet ledde till att folk började köra över olja i lastbilar och sedan sälja det till villaägare. Hade man lyssnat på vad vi sa, så hade villaägarna själv kunnat hämta oljan legalt, säger Björn Mattila.Välkomnas av Hammarbergh
Hovrätten skriver i ett pressmeddelande angående domen att uppgiften nu är att mot bakgrund av omständigheterna i målet, tillämpa den tolkning av EG-rätten som EG-domstolen gjort, tillsammans med aktuella bestämmelser i svensk rätt. Parterna kommer nu att få yttra sig angående EG-domstolens dom, innan man tar beslut om en eventuell ny huvudförhandling i målet. Besked väntas inom kort. Riksdagsledamoten Krister Hammarbergh (m) välkomnar beskedet om oljan.-De svenska reglerna står i strid med principen om konsumenternas fria tillgång till den gemensamma marknaden. På samma sätt som när det gäller andra varor måste det vara möjligt för en person att köpa finsk olja och föra in den till Sverige för eget bruk, till exempel för uppvärmning av sin villa. Det har varit ett känt fenomen att det ägt rum en organiserad smuggling av dieseln sedan många år och dubbelbeskattningen har saknat stöd framförallt i Norrbotten, säger Hammarbergh.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om