Viktigaste invändningen var emellertid säkerheten, uppger Sven-Olof Hederyd, som var kommunens informationschef vid tiden för nya marknadsplatsen.
- Vi kunde inte släppa in externa användare bakom vår brandvägg. IT-kontoret var mycket tydligt om det. Det är heligt att inte göra det.
Skyddet, brandväggen, hade kunnat lösas, menar utvecklingskontorets Anna Degerman.
Gör själv
Vissa kommuner, däribland Umeå, har en portal där varumärket för staden hanteras. Luleå kommun har alltså åtminstone två.
Det Luleå har är lulea.se, en kommunal webbplats med även annat utbud. Webbplatsen toppar årligen Sveriges kommuners och landstings ranking, påpekar Sven-Olof Hederyd.
- Vi har varit föregångare.
Utvecklingskontoret uppger sig ha velat använda lulea.se som grund för Luleås marknadsplats. Visserligen var informationskontoret upptaget med jobb kring intranätet men det hade gått på några månader, det fanns däremot dilemman, menar Sven-Olof Hederyd.
- Det här var alltså en kommersialisering. Då får man bygga en egen kommersiell marknadsplats, resonerar han.
Utvecklingskontoret gjorde i stället en upphandling. Så nu har kommunen inte bara lulea.se utan även lulea.nu.
- Vårt uppdrag var inte att sälja bäddar och annat på kommunala webben, säger han. Sven-Olof Hederyd uppger att han tidigare hade reserverat fyra adresser.
- Men det var så viktigt att man köpte adressen lulea.nu.