Fast i Turkiet utan information

Charterplanet från Turkiet blev 16 timmar försenat och landade strax före ett natten till lördagen på flygplatsen i Luleå.
Bo Carnudd och hans hustru fanns med på planet och de är kritiska till bristen på information.
- Vi fick till exempel ingen information på hotellet om hur läget såg ut. De hade kunnat förskjuta upphämtningen vid hotellet med fyra timmar, säger Bo Carnudd.

LULEÅ2007-06-11 06:00
Enligt honom skulle planet från Turkiet lyft klockan fem, turkisk tid, på fredag morgon och landat på Luleå airport klockan nio, svensk tid. Bo Carnudd förklarar att han inte vill lasta Detur för de fel och brister som inträffade när det gäller transport av ett nytt flygplan och det trasiga fönstret.
- Det är bristen på information som är störande, säger han.
När han och hans fru blev hämtade vid hotellet trodde de att allt var som det skulle inför hemresan, men i stället blev de skjutsade till flygplatsen där de blev sittande.

Personalen visste
- Det här visste Deturs personal om redan på torsdagen. Personalen på planet kom från Amerika och det är klart att de behövde sin vila, men Detur sa inget. De hade i alla fall kunnat förskjuta upphämtningen med fyra timmar för resenärerna.
Bo Carnudd ringde till Deturs servicekontor i Marmaris och förklarade bristen på information. På flygplatsen hade han nämligen svårt att förstå vad som sas i högtalarna.
- Den information som gavs av flygplatspersonalen var på turkisk engelska och man hörde inte vad de sa. Det kom heller inte ut någon till flygplatsen och berättade om läget.

Bjöd på mat och dryck
Trots att förseningen ledde till konsekvenser för många av resenärerna vill Bo Carnudd ge Detur ett pluspoäng.
- När vi suttit på flygplatsen i bra många timmar kom de och hämtade oss till ett hotell utanför Dalamar där de bjöd oss på mat och dryck, så det var fint gjort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om