Färre olyckor med fler fartkameror

Fartkamerorna sänker medelhastigheten på vägarna.  Någonting som också lett till att olyckorna minskat drastiskt.

AKTIV. Vid den här kameran åker flest fartsyndare i Norrbotten fast. Snabbast körde en 62-årig kvinna, 47 kilometer i timmen för fort.

AKTIV. Vid den här kameran åker flest fartsyndare i Norrbotten fast. Snabbast körde en 62-årig kvinna, 47 kilometer i timmen för fort.

Foto: Elsa Rensfeldt

Luleå2010-02-15 06:00
Under det förra året registrerades 12.707 trafiköverträdelser av fartkameror uppsatta i Norrbotten. En ökning jämfört med 2008 men Anders Drugge, chef för ATK-sektionen (Automatisk trafiksäkerhetskontroll) vid Rikspolisstyrelsen, säger att syftet inte är att sätta dit fortkörare. - Vår målsättning är att sänka medelhastigheten och därmed minska olyckorna och dödstalen i trafiken, säger Anders Drugge. Undersökningar av vägverket visar också att medelhastigheten sänks markant på platser där fartkameror är uppställda. Därför är många av dem strategiskt utplacerade på sträckor som tidigare har varit hårt olycksdrabbade. I Norrbotten har medelhastigheten efter vägarna sänkts med fem procent. En siffra som kanske låter lite men enligt Anders Drugge innebär det att antalet olyckor sjunker med 30 procent. - Det är oerhört bra siffror och visar att vårt jobb ger effekt, säger han. De mätstationer som arbetar hårdast i länet är kamerorna som är uppsatta mellan Rosvik och Kopparnäs. ATK-chefen tror att det beror på att den sträckan också är hårdast trafikerad och att det är högre hastigheter före och efter platserna där kamerorna är uppställda. Av de som lagförs är majoriteten yngre män mellan 18 och 25 år. Samma åldersgrupp är också överrepresenterade i olycksstatistiken. - I den åldern är man ju odödlig och framför allt unga män är benägna att ta fler risker i trafiken och kör också snabbare. Men Anders Drugge vill inte ta åt sig äran för hastighetssänkning ensam. Enligt honom är det möjligt tack vare ett bra samarbete och väl utfört jobb av både vägverket och polisen. - Visionen är ju noll döda i trafiken och det är ju en vision på längre sikt. Men fram till 2020 har vi målsättningen att dödstalet i hela landet ska vara maximalt 220 personer. Det känns som att vi är på god väg dit.

Länets värsta fartsyndare 2009 

Kön: Kvinna

Ålder: 62 år Plats: E 4, Rosvik - Kopparnäs Högsta tillåtna hastighet: 70 kilometer i timmen

Registrerad hastighet: 117 kilometer i timmen.

Kön: Man

Ålder: 38 år

Plats: E4, Rosvik-Kopparnäs

Högsta tillåtna hastighet: 70 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 116 kilometer i timmen. 

Kön: Man

Ålder: 29 år

Plats: E4, Rosvik-Kopparnäs

Högsta tillåtna hastighet: 70 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 115 kilometer i timmen. 

Kön: Kvinna.

Ålder: 28 år

Plats: E4, Rosvik-Kopparnäs

Högsta tillåtna hastighet: 70 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 113 kilometer i timmen. 

Kön: Man

Ålder: 52 år

Plats: E4, Kalix-Bredviken.

Högsta tillåtna hastighet: 70 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 112 kilometer i timmen. 

Kön: Man

Ålder: 21 år

Plats: E4, Rosvik-Kopparnäs

Högsta tillåtna hastighet: 70 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 110 kilometer i timmen. 

Kön: Man

Ålder: 53 år

Plats: E10, Lansjärv-Gyljen.

Högsta tillåtna hastighet: 50 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 90 kilometer i timmen. 

Kön: Man

Ålder: 43 år

Plats: E10, Svappavaara, Kiruna.

Högsta tillåtna hastighet: 90 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 127 kilometer i timmen. 

Kön: Kvinna.

Ålder: 47 år

Plats: E4, Rosvik-Kopparnäs

Högsta tillåtna hastighet: 70 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 107 kilometer i timmen. 

Kön: Man

Ålder: 45 år

Plats: E10, Svappavaara, Kiruna.

Högsta tillåtna hastighet: 70 kilometer i timmen.

Registrerad hastighet: 107 kilometer i timmen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om