Färre döda i trafiken

Tio trafikdödade i Norrbotten under 2005. Lägsta siffran i modern tid.
? Vi hoppas att trenden är bruten, säger Ove Lundberg, Vägverket Region Norr. Ingen dödsolycka är alkoholrelaterad.

LULEÅ2006-01-03 06:30
Förra året dog 22 personer i trafikolyckor i Norrbotten. Året dessförinnan var siffran 14. Snittet för de sista tio åren ligger på 23 dödade.<br>Enda gången som närhet nåtts till årets tal var 2000 då tolv personer dödades.<br> ? Fantastiskt bra, säger Ove Lundberg om 2005 års siffra. Detta har vi inte upplevt i modern tid.<br>Ingen alkoholpåverkan<br>Ingen av olyckorna har alkohol som bakgrund.<br> ? Anmärkningsvärt är att inget dödsfall är alkoholrelaterat. Jag har då inte varit med om att liknande inträffat i något län. Men visst plockas det rattfyllerister i Norrbotten, tillägger han.<br>Norrbotten och Västerbotten bildar Vägverket Region Norr. Där är snittet för antal trafikdödade de sista tio åren 42. För 2005 hamnar regionen på totalt 27 döda i trafiken.<br>Nu är det så, i alla fall delvis, med trafikolyckor att talen går upp och ner utan att förklaringar kan ges. Exempelvis hade Västerbotten under flera år färre döda än Norrbotten. Senaste åren har trenden varit tvärtom.<br>Slår slumpmässigt<br>Till bilden hör också att två svåra olyckor i ett län som Norrbotten med förhållandevis få olyckor kan vrida statistiken ordentligt åt fel håll.<br> ? Den som har varit med länge vet att olyckorna kan slå slumpmässigt. Men vi kan alltid hoppats att vi brutit trenden, förklarar Ove Lundberg.<br>Trafikpolischefen i Norrbotten, Gunder Eriksson, är naturligtvis glad åt resultatet, även om han poängterar att tio döda i trafiken är tio för mycket.<br> ? En stor förklaring till att dödsolyckorna gått ner är utbyggnaden av mitträcken och viltstängsel. Även den automatiska trafikövervakningen med kameror på 97:an och E 4 har haft betydelse.<br>Höjda böter effektivt<br>Har det skett någon attitydförändring hos bilisterna?<br> ? Det sitter nog hårdare inne. För tittar man på rattfyllerisidan är det fortfarande höga tal. Och när det gäller bilbältesanvändningen är det ännu väldigt dåligt i tätortstrafiken. Gällande hastighetsanpassningen går det i fel riktning.<br>Vad säger du om kraftigt höjda böter för fortkörning?<br> ? När det gäller brott generellt och även för trafiklagstiftningen är risken för upptäckt och hur mycket det svider när man upptäcks det som till stor del avhåller en från att göra fel. Så ingen som helst tvekan råder om att kraftigt höjda böter och större risk för upptäckt skulle få bilisterna att lätta på högerfoten.<br><br>fakta olyckor i norr<br>Preliminära olycksstatistiken för Norrbotten 2005 med 2004 års siffror inom parentes:<br>Dödade i trafiken i Norrbotten 2005: 10 (22)<br>Svårt skadade: 115 (105)<br>Lindrigt skadade: 472 (427)<br>För Västerbotten 2005:<br>Dödade: 17<br>Svårt skadade: 136<br>Lindrigt skadade: 603<br>Fakta Dödsolyckor i trafiken<br>Flest dödsoffer, 1.313, krävde den svenska trafiken 1965 och 1966. Men redan 1950, före massbilismen, omkom 595 personer.<br>I internationell statistik har Sverige det lägsta antalet trafikdödsoffer per 100.000 invånare. Efter 2005 års minskning under 5,0.<br>När 5,9 personer på 100.000 dog i trafiken i Sverige 2003 kom Norge och Storbritannien tvåa med 6,1. Genomsnittet i EU var 9,8. Högst dödstal hade Grekland (2002) med 20,2 döda per 100.000 invånare.<br>Källor: Vägverket och OECD
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om