Farligare för sjöfarten när polarisen smälter

De senaste tio åren har sommaristäcket över Norra ishavet blivit mindre och mindre. Paradoxalt nog kan mindre is i Arktis innebära större risker för sjöfarten.

Foto: LAURA RAUCH

LULEÅ2008-10-21 06:00
Isförhållandena i Arktis är ett hett ämne som diskuteras när representanter från åtta istjänster möts i Luleå denna vecka. Mötet i Luleå är det nionde i ordningen som IICWG, international ice charting working group håller. Inom gruppen utbyter man kunskaper och erfarenheter om hur man ska kartlägga havsisen, i Sverige är det SMHI som tar fram iskartorna och israpporterna som sjöfarten använder sig av. Förra sommaren slogs ett rekord, då sommaristäcket i Arktis var det minsta som uppmätts sedan satellitmätningarna startade 1979. Även i sommar har istäcket smält betydligt mer än genomsnittet för perioden 1979-2000. Årets istäcke är den näst minsta som uppmätts. Verkligheten överträffar
Det som observerats i Arktis överensstämmer med vad som förutsägs av många klimatmodeller; Arktis blir betydligt varmare när jordens medeltemperatur stiger och då smälter isen sommartid. I den senaste rapporten från FN:s
klimatpanel antogs att Arktis kan vara isfritt sommartid i slutet av detta sekel. Nu har flera forskare tidigarelagt tidpunkten för den första isfria sommaren, det varierar mellan år 2015 och år 2030. - Arktis kommer att bli ett hav som bara säsongsvis täcks av is. De flesta vetenskapsmän är överens om att en kritisk punkt har passerats, säger John Falkingham, pensionerad chefsmeteorolog vid den kanadensiska istjänsten och aktiv i IICWG:s
sekretariat.Drivande isberg
Ett varmare Arktis kan innebära större faror för sjöfarten, då drivande isberg kan kollidera med fartyg. I dag vet man inte hur långt söderut ett drivande isberg når innan det har förintats av vågorna. En idé som lanserades på mötet i Luleå var att placera bojar på isberg för att kunna mäta det. Sjöfarten till och från Arktis håller redan nu på att öka i omfattning, till följd av att man vill exploatera naturtillgångar som olja, gas och mineraler. Nya transportleder kan öppnas upp när nordöstpassagen och nordvästpassagen blir isfria under längre perioder. Vintertid kommer Arktis fortfarande att vara ett fruset hav täckt av is.- Det kommer att dröja flera decennier innan vi får transitsjöfart genom Arktis, tror John Falkingham.Större variationer
För istjänsterna innebär klimatförändringarna ett ökat behov av både personal och pengar för att kunna hålla koll på mer varierande isförhållanden. Isförhållandena i Östersjön varierar mycket år från år och skillnaderna kan bli ännu större i framtiden. Blir det mildare vintrar kan behovet av isbrytning komma att ifrågasättas varnar John Falkingham. - Men fortfarande kommer det att komma år med normala isförhållanden, säger John Falkingham. En sak som ska diskuteras på mötet i Luleå är hur man ska kunna fortsätta med det arktiska observationsnätverk som startat under internationella polaråret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!