Farlig passage minne blott

På liv eller död.
Så har det känts för många som dagligen passerat Svartöleden.
Men i början av juli är en av Luleås farligaste passager ett minne blott.

LULEÅ2003-06-24 06:30
Mitt mellan rondellerna på Örnäset och Skurholmen ringlar den sig i Nya Brogatans förlängning. Men den förr så breda Svartöleden har bytt skepnad. En aning upphöjd och delad i två körbanor ska den inte längre orsaka någons liv. Sedan en tid tillbaka färdas nämligen alla fotgängare och cyklister under leden när de ska ta sig mellan Skurholmen och Västra Skurholmen.<br> ? Vi har länge planerat att göra något åt Svartöleden. Projektet har haft hög prioritet och snart är vi äntligen färdiga, säger Ole Johansson, projekteringsingenjör på Tekniska förvaltningen.<br>Två människor har dött<br>Två människor har fått sätta livet till när de passerat leden som trafikeras av tung trafik i hög hastighet. Ett antal provisoriska säkerhetsåtgärder sattes därför in i väntan på en slutgiltig lösning. Bland annat smalnades Svartöleden av och hastigheten sänktes från 70km/h till 50. Dessutom installerades ett system som varnade fordonsförarna när gående eller cyklister var på väg att passera leden.<br>I november förra året bestämde man sig till slut och började bygga den nya gång- och cykeltunneln som ska göra det säkrare för dem som måste korsa Svartöleden. Priset: nio miljoner kronor.<br> ? Från början hade vi tre olika förslag. Den enda nackdelen vi kunde hitta med det här förslaget var priset, säger Ole Johansson.<br>Ett av förslagen, att bygga en bro, ströks direkt då det bedömdes bli alldeles för dyrt. Det betydligt billigare alternativet med en plan överfart ökade dock inte säkerheten för de passerande.<br>För att kunna genomföra den valda lösningen med en bred och ljus tunnel har man på kommunen fått stuva om i budgeten. De pengar som fortfarande saknas efter att ha fått ett statsbidrag på 2,25 miljoner kronor och skjutit upp andra projekt, kommer att arbetas in under året. Men Ole Johansson menar att pengarna används väl.<br>Under den lilla stund som Kuriren finns på plats passerar ett flertal tyngre fordon på den körbana som redan är asfalterad. Minst tre barnvagnar och ett betydligt större antal cyklande barn kan ostört använda tunneln.<br>Mitt bland avgaserna, barnvagnarna och det rökmoln som yr när den sista jorden trycks på plats står Tore Svedlund som är arbetsledare för de drygt 15 personer som jobbar med bygget. <br> ? Allt har gått enligt planerna. Om någon vecka finns det ytterligare en asfalterad körbana och den sista matjorden kommer att läggas på plats. Sedan är det klart.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!