Farlig påfart efter ombyggnad av E 4

Råneåbon Lars Johansson vill varna alla bilister som använder trafikplatsen norr om Råneå för att ta sig ut på E4 i riktning mot Kalix.  - Efter ombyggnaden till 2+1-väg har påfarten blivit livsfarlig. När man svänger ut på E4 riskerar man att bli påkörd bakifrån eftersom det bara finns ett körfält där, säger han.

Påfart E4 Råneå Norra mot Haparanda
Foto: Linda Wikström

Påfart E4 Råneå Norra mot Haparanda Foto: Linda Wikström

Foto: Linda Wikström

LULEÅ2007-12-03 01:45
Under sommaren och hösten har E4 från den södra infarten till Råneå och norrut byggts om till 2+1-väg med mitträcke. Ombyggnaden har påverkat de två påfarterna vid den norra infarten till Råneå på lite olika sätt. Ska man söderut mot Luleå är det inga problem. Eftersom det finns två körfält blir påfarten odramatisk. Ska man däremot norrut mot Kalix/Haparanda kan det uppstå problem. Det tycker i alla fall Lars Johansson. -Dels är E4 skymd av träd precis vid påfarten, det är småtallar som växt sig stora under de år som gått sedan trafikplatsen byggdes, och dels är det en svag kurva på vägen precis vid trafikplatsen, säger Lars Johansson En tidsfråga
Han menar att bilister som kör ut på E4 inte hinner få upp tillräcklig fart och riskerar att bli påkörda av bilister som färdas på Europavägen och inte har någonstans att ta vägen eftersom det bara finns ett körfält. -Det är bara är en tidsfråga innan det sker en svår olycka där. Johansson tycker att Vägverket borde bygga en riktig påfartssträcka som får ett eget körfält. Jesper Klefsjö på Vägverket säger att man i största möjliga utsträckning försöker få två körfält vid utfarterna från alla korsningar och trafikplatser. -Problemet är att just vid den här trafikplatsen har det inte varit möjligt. Det är för nära mellan avfarter och påfarter, säger han. Att trafikplatsen i Råneå skulle vara farlig för trafikanterna vill Klefsjö inte hålla med om. -Det är inte några problem med den aktuella påfarten. Det råder väjningsplikt för den som kör upp på E4. Det innebär att den som kör på E4 har förkörsrätt och att bilister som nyttjar påfartssträckan ska lämna företräde. Dessutom berättar Klefsjö att vägen blir två körfält bred redan efter 150-200 meter för den som använder påfarten. -Då är det inga problem att rymmas. Enligt Klefsjö skulle stopplikt kanske kunna vara ett alternativ. -Då tvingas man att stanna innan man ska ut på E 4. Vi får överväga det, säger han. Mindre lyckat
Två påfarter med stopplikt finns för övrigt vid länets största trafikplats, där Bodenvägen (riksväg 97) och E4 möts vid Storheden. Trafikanter som kommer från Bodenhållet och svänger av för att åka E4 mot Haparanda och trafik från Luleå som har för avsikt att åka mot Piteå får finna sig i att stanna under Bodenvägen. Det här är en mindre lyckad lösning eftersom trafiken åt båda hållen tvingas ut på E4 där den bara har ett körfält. Speciellt vintertid är det svårt för dessa bilister att hinna få upp farten innan de blir upphunna av bakomvarande bilar som kör betydligt fortare. -Eventuellt kan det bli fråga om att bygga om en av de här utfarterna, den som går söderut, berättar Klefsjö. Ny avfart
Det finns ju långt gångna planer på att bygga en ny avfart från E4 direkt till Storheden och då räknar Vägverket med att fler trafikanter kommer att välja Bodenvägen istället för parallella Storhedsvägen när de ska besöka handelsområdet. -Hålet under Bodenvägen rymmer inte ytterligare ett körfält och att bygga om skulle kosta stora pengar men vi tittar på det ändå. Vi för diskussioner med kommunen och det är inte omöjligt att det blir ett accelerationsfält för den södergående trafiken, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om