Farlig gas förvaras i centrum
Järnvägsvagnar med brandfarlig gas förvaras upp till flera dygn i centrala Luleå. Statliga tågoperatören Green Cargo som äger vagnarna menar dock att säkerheten på bangården är större än på en bensinmack.
- Det kan vara både tömda och otömda godsvagnar med gasol som står på bangården. De otömda gasolvagnarna kan stå där allt från några timmar till några dygn tills de växlas ut till Uddebo. Men det är ingenting vi är oroliga för. Det är säkra vagnar. Det vill jag verkligen framhålla. Gasolen förvaras i en behållare gjord av specialstål. Det kan inte bara börja läcka. Hur länge vagnarna står där har att göra med vilken kapacitet de har att ta emot dem på Uddebo. Vi har personal på bangården i stort sätt dygnet runt. Säkerheten på bangården är bättre än på en bensinstation, säger Mats Hollander, informationschef på Green Cargo.
För tre månader sedan rasade en brand på bangårdsområdet i centrala Luleå. Det var den gamla växelsrevisionsverkstaden som började brinna och som totalförstördes. Godsvagnarna på växelbangården fick hastigt flyttas, hundratals meter, för att inte skadas av branden. Några av de godsvagnarna var märkta: Brandfarlig gas. Räddningstjänsten såg dock ingen särskild risk under branden just på grund av gasolvagnarna. De vagnarna bedöms i sig som så säkra.
- Vi fick dessutom uppgift om att vagnarna var tömda på gasol och det fanns ingen risk att de skulle påverkas av branden, de stod inte tillräckligt nära. Det var mer en säkerhetsaspekt att vi flyttade på vagnarna, säger brandinspektör Bengt Lindgren på räddningstjänsten i Luleå.
Räddningstjänsten är dock inte positiv till förvaring av gasolvagnar i centrala Luleå
- Om man skulle göra en stadsplanering i dag skulle man inte lägga en rangerbangård med farligt gods centralt i staden. Men att det ska hända något är ytterst osannolikt. Men all brandfarlig vara är en potentiell risk och om det skulle hända något så är konsekvenserna väldigt otrevliga. Gasolvagnarna kan inte explodera av sig själva i så fall ska det vara flera säkerhetsaspekter samtidigt som inte fungerar. I Sverige har det aldrig skett en sådan explosion. Vid en tågolycka i Borlänge med gasolvagnar så skedde okontrollerat gasutsläpp utan att det blev någon brand. Så säkerhetsaspekterna på vagnarna är rätt så goda, säger ställföreträdande räddningschef Mikael Andersson.
Banverket som ansvarar för bangården har ingen information om vad godsvagnarna innehåller som står där från dag till dag.
- Det är riktigt. Vi vet inte vilka godsvagnar som står inne på växlingsbangården och hur länge. Om det skulle uppstå behov kan vi ringa direkt till Green Cargo och få information om vilka vagnar som finns där. När det gäller bangården så får allmänheten inte beträda den, det är straffbart med bötesbelopp på 600-800 kronor. Vi har skyddsstängsel på ena sidan bangården men nu har någon haft sönder det, säger Gerry Kullbrandt, säkerhetshandläggare på Banverket Exportstöd.
Svenska Statoil AB som har depå ute på Uddebo för omlastning av gasol från järnvägsvagn till tankbil förbereder nu en ansökan om tillståndsprövning för att kunna ta emot fler gasolvagnar åt gången, så att de slipper förvaras på bangården.
- Det är bättre ur miljösynpunkt och säkerhetssynpunkt, säger Mikael Svensson, ingenjör på Drift & Logistikavdelningen på Statoil.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!