Färja med över två kilometer last
Ett 183 meter långt fartyg fullt med militära fordon och utrustning lade till vid kajen i Victoriahamnen i Luleå på tisdagsförmiddagen. Ombord fanns 2.300 meter last, huvudsakligen militära lastbilar av olika slag. Transporten av materielen är en av de sista som har Nordic battlegruops slutövning som slutdestination.
Foto:
Allt fanns ombord på fartyget Tor Futura, som är ett så kallat Ro-Ro-fartyg. Det innebär kortfattat att man kan köra fordon ombord eller i land på en stor ramp. Tor Futura är egentligen en bilfärja som tidigare gått i linjetrafik mellan Danmark och England. En av de ansvariga för tisdagens stora avlastningsmanöver var Jerker Westdahl, logistikkoordinator för den nordiska stridsavdelningen. - Det här förbandet är ju en EU-enhet som ska användas som "early entry force", det vill säga ett förband som går in först i ett oroligt område, säger han. Westdahl berättar att det i första hand handlar om att försörja hela förbandet med mat, drivmedel, transporter och sjukvård. - Egentligen är det samma saker som för 50 år sedan men skillnaden är väl i första hand att vi numera i väldigt hög utsträckning är beroende av datorer. De är grunden för allt i gör. Enligt Westdahl har övningen hittills fungerat ungefär som förväntat men han erkänner att det har funnits viss "friktion". - Det är första gången det här övas i Europa och visst har det hänt att några fått sova på golvet i en hangar. Fast man ska ju komma ihåg att det är fem länder som gör det här tillsammans. Norskt ansvar
Westdahl berättar att det är norrmännen som är huvudanvariga för transporterna och sjukvården. - De är proffs på de här frågorna sedan många år tillbaka. Nordic battlegroup, eller den nordiska stridsavdelningen för Europeiska unionens snabbinsatsstyrkor över i Luleå, Boden och Jokkmokk mellan 2 och 14 november. Övningen har fått namnet Nordic resolution 07 och trupper från fem länder deltar; Sverige, Finland, Norge, Estland och Irland. Sammanlagt finns cirka 2.800 soldater i länet under övningen. De fordon som togs iland under tisdagsförmiddagen bildar en 2,3 kilometer lång kolonn om de ställs upp efter varandra på en väg. Totalt breder hela stridsgruppen ut sig på en sträcka av tio kilometer. Ombord på Tor Futura fanns bland annat tomma drivmedelstankar, stridsfordon 90, massor av transportfordon som ska kunna bära både personal och materiel. - Dessutom har vi lossat delar av ett norskt fältsjukhus. Tvåveckorsövningen i Norrbotten är Nordic battlegroups huvudmanöver och den sista förberedelsen inför den beredskapsperiod som stridsavdelningen inleder i början av 2008. Jerker Westdahl berättar att personalen som övar i Norrbotten börjar bli sugna på att sättas in i en konflikthärd någonstans i världen. - Fast egentligen är det ju förstås allra bäst om vi inte behöver åka överhuvudtaget. Det huvudsakliga syftet med övningen är att öva stridsavdelningens funktion och uppgifter som en helhet.
TOR FUTURA
Fartygstyp: Ro-Ro (Roll on, roll off).
Längd 183,1 meter. Bredd: 25,2 meter. Maxfart: 19,7 knop. Hemmahamn: Esbjerg, Danmark. Byggt: 1996 i Italien. Ägare: DFDS Lys Line Rederi A/S. Fartyget hette tidigare Dana Futura och har bland annat gått i färjetrafik mellan Esbjerg och Harwich och Esbjerg och Immingham. Under en stormig natt i april 2000 så trillade ett gäng containrar överbord och fartyget fick repareras.Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!