Färdtjänsten låter dig vänta

Fortfarande flera timmars väntetid om du ska åka färdtjänst. Ingemar Enbom, 69 år, rasar mot den långa väntan.

Irriterad. Ingemar Enbom anser inte att väntan på färdjänsten är rimlig.

Irriterad. Ingemar Enbom anser inte att väntan på färdjänsten är rimlig.

Foto: Per Lundström

LULEÅ2014-11-28 14:00

Förra veckan skulle Ingemar Enbom åka och handla förnödenheter på eftermiddagen. Beskedet han fick av PDX var att det skulle dröja timmar innan färdtjänsten var på plats. Helt oacceptabelt ansåg Ingemar, som bokade taxi på egen hand när han skulle tur och retur från Tunastigen till Kvantum.

Väl hemma efter att han handlat klart fick Ingemar Enbom ett samtal från färdtjänsten som meddelade att de stod vid porten och väntade – tre timmar senare.

– Det kan ju inte vara meningen att man ska behöva vänta så länge när man ska till affären. Jag sa bara att jag hade bokat en egen taxi. Det kostade mig 300 kronor totalt för att få åka och handla utan flera timmars väntetid. De (PDX) har inte nog många bilar helt enkelt, säger han.

Som Kuriren berättat tidigare tog PDX över färdtjänsten första november efter en rörig upphandling. Och bilarna som fick köpas in med kort varsel var varken utrustade med taxameter eller annan nödvändig utrustning. Löftet var att det skulle bli bättre redan efter första helgen i november. Men fortfarande är det alltså problem med långa väntetider.

– Vi vet att vi inte riktigt nått fram hittills. Men om du slår ut snittet nu så ligger vi nog kring tio minuters väntetid, berättar Peter Lindberg som är driftansvarig på PDX i Luleå AB.

Men Peter Lindberg är väl medveten om att det kan bli något längre väntetider mellan klockan 11–17 då de flesta vill åka och handla under den tiden.

– Jag beklagar verkligen att det blivit väntetider. Vi försöker sprida ut körningarna, för det är väldigt högt tryck mellan 11 och 17. Men jag lovar att folk kör övertid och hoppar över luncher, säger han och fortsätter:

– Det är två nya bilar på väg in från Stockholm som blivit försenade. När de kommer ska de bara utrustas med taxameter och annan utrustning.

Även personalen ska bli fler då PDX går från tolv fastanställda chaufförer till 21 – lika många som de kommer ha bilar i tjänst.

– I mitten av december är min förhoppning på att vi ska vara i fas, förklarar Peter Lindberg.

Luleå Kommun vet om problemet då de blivit nedringda av upprörda kunder.

– PDX hade en väldigt kort inställstid och de har haft problem med växeln och bilar som inte var rätt utrustade. Men vi tar seriöst på klagomålen, säger Doris Holmberg, färdtjänsthandläggare Luleå Kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!