Färdtjänst med buss

Färdtjänsten kan komma att tas över av Luleå lokaltrafik, LLT.
Nu är det socialförvaltningen som har ansvaret.
? I Umeå och Karlstad där man genomfört det här har det gett goda resultat, säger Leif Wikman (s), socialnämndens ordförande i Luleå.

LULEÅ2003-08-23 06:30
Nu startar en utredning om hur LLT ska kunna ta över ansvaret för färdtjänsten från socialförvaltningen i Luleå. Budgeten ligger på åtta miljoner kronor. Den summan hamnar då hos LLT. Målet är att så många som möjligt av dem som är berättigade till färdtjänst ska ha möjlighet att åka buss precis som alla andra men också att kostnaden ska bli lägre. Mitt på dagen mellan morgon- och kvällstrafik är det ganska tomt på bussarna. Då hoppas LLT att färdtjänstberättigade ska ta plats på bussarna.<br> ? Riksdagens mål är att all kollektivtrafik ska vara tillgänglig för alla år 2010 och vi börjar nu, säger Leif Wikman (s).<br>Handikappanpassade bussar<br>Genom att köpa in fler handikappanpassade bussar som är lätta att kliva av och på, turer som går förbi vårdcentralen, apoteket och affären och billigare pris för den som åker hoppas LLT och socialförvaltningen att fler som i dag är berättigade till färdtjänst med taxi ska välja att åka buss. I centrala staden kan det hända att en ny linje dras med anslutning till bland annat Oskarsvarv.<br> ? De som inte klarar att åka buss ska fortsättningsvis få åka färdtjänsttaxi. Men vi hoppas få fler som åker buss. Vi vill få ut mer pengar av de pengar som finns, säger Leif Wikman.<br>Inget sparat<br>Men de två orter som Leif Wikman nämner har inte sparat några summor på att ändra systemet. Det visar sig när Kuriren ringer upp ansvariga chefer. <br>I Umeå är det fler som åker färdtjänst i dag än tidigare. Kostnaderna har därmed i stället ökat. Fler som behöver åka färdtjänsttaxi har flyttat in från landet till staden och fler handikappade bor i egna bostäder och måste åka färdtjänsttaxi till olika serviceinrättningar. <br>Eftersom kostnaderna för färdtjänsten och lokaltrafiken ligger under samma tak innebär det mindre pengar till lokaltrafiken. Däremot har handikappanpassade bussar i Umeå gjort det möjligt för fler handikappade än tidigare att färdas med lokaltrafiken. <br>Chefen för färdtjänstförvaltningen, Rolf Persson, är även VD för lokaltrafiken i Umeå.<br>Svårt balansera budget<br> ? Till viss del hade vi inte förberett oss på att andelen färdtjänstberättigande skulle öka. Därför har vi haft en svårighet att hålla budgeten i balans. Vinsten är att det varje dag åker rullstolsbundna och folk med rullatorer i lolkaltrafiken. Så var det inte för fem år sedan, säger han<br>I Karlstad har det lokala bussbolaget haft ansvar för färdtjänsten sedan 1994. Där har det gjorts en omfattande satsning på att handikappanpassa bussar och samtliga busshållplatser. Samtliga 350 busshållplatser i tätorten och vägen fram till dessa är handikappanpassade så att en person kan ta sig fram med rullator och rullstol och ta sig ombord på bussen. Det har kostat fem miljoner kronor. <br>Av det totala antalet bussar i lokaltrafiken är 41 av 59 handikappanpassade. Även busschaufförerna har fått utbildning. År 2000 var det 150.000 färdtjänstresor och 50.000 som åkte servicelinjer. År 2002 gjordes 98.000 färdtjänstresor och 110.000 på servicelinjen. <br> ? Fast kostnaden för färdtjänsten ligger kvar på samma nivå som tidigare. Nu är det färre som åker färdtjänsttaxi och då går det inte att samordna resorna med flera passagerare i bilen samtidigt. Ju fler som åker ju lättare är det med samåkning. Och det är bara i tätorten som bussar och hållplatser ät handikappanpassade, säger Jan-Olof Sevborg, VD för lokaltrafiken i Karlstad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om