Facket sågar Connex ledning

Personalen på Connex Norrlandståg ger ledningen en stjärnsmäll. Passagerarna sviker, tåg läggs ner och personalen mår uruselt. Connex närmar sig med expressfart den yttersta stoppbocken där ingen återvändo finns, menar personalen i ett öppet brev.

LULEÅ2004-12-13 06:30
<A href="http://www.kuriren.nu/debatt.asp?ArticleID=726632&amp;CategoryID=2769&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>Debatt: Är du nöjd med Connex?</STRONG></A><BR><BR><BR>Brevet är uppseendeväckande skarpt och Connex ledning ges ingen nåd alls. Det luktar närmast uppror om skrivelsen och listan med kritiska synpunkter är lång.<BR>&nbsp;? Anledningen till att vi går ut är att vi inser att tågtrafiken håller på att försvinna, säger Gösta Dahlqvist, lokförare från Vännäs och skyddsombud på Connex Norrlandståg.<BR>Hela personalen på 180 anställda står bakom brevet, hävdar Gösta Dahlqvist:<BR>&nbsp;? Vi överdriver inte i brevet, sammanfattar han den kraftiga kritiken.<BR><BR><STRONG>Mår skitdåligt</STRONG><BR>Personalen mår definitivt inte bra.<BR>&nbsp;? Det är jätterisigt. Rent psykiskt mår de skitdåligt. Allihopa anar vad som är på väg och uppgivenhet är ordet. Vi har inget att komma med. Connex lyssnar aldrig på oss. ?Det här begriper ni inte?, säger de.<BR>Här är några exempel på kritiken:<BR>nnnBokningssystemet är krångligt. Resenärerna förstår inte prissättningen.<BR>nnnTåg dras in. På ett år har tre tåg dragits in i Norrland. Karven Kiruna?Narvik, ?sjukhuståget? Kiruna?Umeå som aldrig kom i drift och Luleå?Göteborg. För två år sedan gick 18 sov- och liggvagnar i tre tåg Stockholm-Norrbotten. Efter januari går tio vagnar i två tåg.<BR>nnnLedningen lyssnar inte på de anställda.<BR>nnnEkonomin för Connex är i gungning. Sista veckorna har Norrlandstågen haft 40?80 passagerare. Ett tåg Stockholm?Luleå kostar 100.000 kronor att köra. För att få ett tåg att gå ihop fordras enligt personalen 150 passagerare.<BR>nnnConnex skulle ta 50.000 nya passagerare per år. Enligt personalens siffror är utfallet i stället ett tapp på 100.000 passagerare. Resultatet blir 60 miljoner kronor mindre i intäkter varje år.<BR><BR><STRONG>Omåttligt populär</STRONG><BR>Det var bättre förr, resonerar tågpersonalen. Inte med SJ, utan med Tågkompaniet, som hade en ledning av gamla erfarna tågmänniskor. Ledningstrion Björn Nyström, Sven Malmberg och Jan Johansson var omåttligt populär och det var korta kommunikationsvägar mellan fotfolket och VD på det förhållandevis lilla företaget.<BR>Tågpersonalen på Norrlandstågen anser att Connex gått på en nit angående Norrlandstrafiken. När denna skulle upphandlas lade Tågkompaniet ett bud. Connex och SJ kom med ett gemensamt bud under namnet Nordpassagen.<BR>Budet ansågs inte giltigt och upphandlingen gjordes om. Vid nästa anbudsförfarande gick Connex in med ett bud som var nästan samma som Nordpassagens, plus indexuppräkning.<BR><BR><STRONG>Gick på beräkningarna<BR></STRONG>Här började Connex bana utför, menar tågpersonalen. Connex litade på SJ:s siffror, men SJ hade dålig koll på kostnaderna. Statsjärnvägen trodde att man kunde gå back på Norrlandstrafiken och ta in pengarna någon annanstans.<BR><STRONG>Är det möjligt att Connex utan vidare lurades av SJ som ni beskriver?</STRONG><BR>&nbsp;? Man gick på SJ:s beräkningar. Chefer som slutat på Connex har sagt att Connex inte hade koll på de kostnader som kunde uppstå. Bland annat trodde man att service och underhåll på vagnarna ingick i vagnshyran.<BR><STRONG>Vad finns att göra?</STRONG><BR>&nbsp;? Kan man göra så mycket? svarar Gösta Dahlqvist en smula resignerat. Connex har bollen. Rikstrafiken? De slår bara i från sig. De missbedömde anbuden och såg bara till kronor och ören, inte till innehållet. De visste inte heller något om anbudsgivarnas kompetens.<BR>Connex är duktiga på att köra buss, framhåller Gösta Dahlqvist.<BR>&nbsp;? Men tågtrafiken verkar de strunta i.<BR>Brevet avslutas med:<BR>?Kära svenska folk som gillar att åka tåg. Passa på medan det går några. Det kommer alltför snart att inte gå några alls om detta ska hålla på. Eftersom Connex förlorar pengar på varje resenär är man ivrigt intresserad av att reducera trafiken så snabbt det går?.<BR>?Någon kan tycka att personalen är osolidarisk med företaget. Detta är helt och hållet en varningssignal ... vi vill göra resenärerna medvetna om vad som håller på att hända och vi skulle må mycket dåligt efteråt om vi inte ens försökt att göra något åt saken. ?<BR>Patrik Lindahl, Connex pressjour, låter förstå att ledningen inte läst brevet ännu.<BR>&nbsp;? Ledningen vill inte kommenterar brevet förrän man fått chans att träffa facket.<BR>Rikstrafikens upphandlare Tom Andersson säger till Västerbottens Folkblad att Rikstrafiken inte vill föra diskussionen med personalen i media.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om