Facket kräver åtgärder mot våldet

Arbetsmiljön för busschaufförerna inom kollektivtrafiken i landet har på senare år blivit allt sämre.  Chaufförerna som kör kustbussarna har svårigheter både i Töre och Råneå och Kommunal aviserar nu att man kommer att kräva att busshållplatserna flyttas till E 4.

OACCEPTABELT. Chauffören som körde den buss som blev beskjuten i Råneå fortsatte att framföra bussen efter händelsen. "Det är oacceptabelt. Vi kräver att det arbetas fram rutiner så att alla vet vad som ska göras efter en sådan här händelse", säger Ingela Olsson, regionalt skyddsombud på Kommunal Norrbotten.

OACCEPTABELT. Chauffören som körde den buss som blev beskjuten i Råneå fortsatte att framföra bussen efter händelsen. "Det är oacceptabelt. Vi kräver att det arbetas fram rutiner så att alla vet vad som ska göras efter en sådan här händelse", säger Ingela Olsson, regionalt skyddsombud på Kommunal Norrbotten.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-10-14 06:00
På måndagen presenterade Kommunal en rapport som innehåller en hel del skrämmande händelser. Man kan kanske tro att det är ett storstadsproblem med stenar, ägg, apelsiner, bomber och annat som kastas mot bussar eller att rån, rånförsök, våld och hot bara förkommer i Stockholmstrakten men även i idylliska Norrbotten har busschaufförernas vardag blivit allt otryggare. - I Råneå var det nyligen någon som sköt mot en buss och i Töre kastar man sten och ägg på bussarna. Så kan vi inte ha det. Man ska inte behöva vara rädd när man är på jobbet, säger Inga-Britt Svensson, trafikavtalsansvarig ombudsman på Kommunal Norrbotten. Hot och våld
Fackförbundet Kommunal har 18.000 medlemmar i hela landet som jobbar med transporter av människor och omkring 400 av dem finns i Norrbotten. Chaufförerna bemannar bussar som Luleå lokaltrafiks stadstrafik, Veolias kusttrafik och Länstrafikens olika bussturer. Rapporten, som är baserad på 553 besvarade mejlenkäter, visar att under det senaste halvåret har: # 29 procent av chaufförerna blivit utsatta för hot. # 58 procent fått föremål kastade mot det fordon de kört. # Två procent blivit rånade och lika många utsattes för rånförsök. # Åtta procent blivit utsatta för våld. Djupa spår
Händelserna har satt djupa spår hos de som drabbats. Många är oroliga eller rädda för att gå till jobbet. Tapani Valkola kör buss åt Veolia som bland annat trafikerar linjen Haparanda-Sundsvall. Han har själv blivit utsatt för hot och berättar att chaufförerna tvingas ta hand om en hel del pengar under de här körningarna eftersom det inte går att köpa biljetter på busstationerna. - När vi kommit till Umeå har det växt till en ansenlig summa, säger han. Just rädslan för att bli rånad är något som skrämmer chaufförerna. Valkola menar att chaufförerna bliv ointressanta om pengahanteringen försvinner. Flera krav
Kommunal jobbar för att chaufförernas arbetsmiljö ska bli så säker som möjligt och man tvekar inte att vända sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd för sina krav. Kameraövervakning i bussarna är ett av fackförbundets krav och man vill också ha dubbelbemanning på bussarna på tider och turer som bedöms som farliga. - Vi kommer också att kräva att arbetsgivaren tar fram en handlingsplan så att alla vet vad som ska hände vid händelser som den i Råneå, säger Ingela Olsson, regionalt skyddsombud på Kommunal. Hon berättar att chauffören som blev beskjuten fick fortsätta att arbeta passet ut. Det ska inte behöva hända, enligt Olsson som menar att den som råkar ut för den här typen av händelser ska plockas av bussarna, oavsett om han eller hon vill det eller inte. - Man kan ju bli en trafikfara, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om