- Lärarna har fått ganska dåliga förutsättningar. Man har inte fått tid och möjlighet att riktigt förbereda sig. Att sätta betyg är en ny grej för många lärare. Det är väldigt stressande. Man tar det på stort allvar, det är en viktig uppgift, säger Carola Kauma, ordförande för Lärarnas riksförbund i Luleå.
Bo Eriksson, vice ordförande för Lärarförbundet i Luleå, delar hennes uppfattning. Han anser att utbildningen har varit bristfällig.
- En lärare sa till mig att det tog en hel dag att sätta betyg på en enda elev. Man måste sätta sig ned med varandra och diskutera så att man har samma bedömningsgrunder. Tiden att göra det har inte funnits. Det har inte följt med tillräckligt med resurser för reformen, säger Bo Eriksson och fortsätter:
- Summan av kardemumman är att lärarna måste få vara lärare och inte administrativ personal. Lärarna ska ta hand om barnens utveckling och inte sitta vid ett bord och vända papper. Här har det blivit fel.
Anna-Karin Munkby, projektledare på Skolverket, känner till kritiken. Hon hänvisar till den debatt mellan Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund, och Jan Björklund (FP), utbildningsminister, som sändes i SVT:s Agenda den 25 november.
- Det kan låta enkelt för mig att bara säga som Björklund, men fortfarande är det rektorerna som måste ta sitt ansvar och ge lärarna tid. Vi ser att lärare som fått möjlighet att arbeta med materialet som skickats ut och som man fått på konferenser, känner en mycket större säkerhet. Vad vi har gjort är att uppmana alla rektorer att ge lärarna tid, säger hon.