Facken menar att det har gått för fort

Förberedelsetiden har varit för knapp. Det tycker lärarfacken som menar att betygssättningen stressar medlemmarna.

BETYGSPREMIÄR. Christina Grönberg Andersson och Kristian Uusihannu, lärare på Hertsöskolan, har bråda dagar. Den 14 december ska betygen vara satta.   Till höger syns eleverna Agnes Engstedt och Joline Sundén Rönnlund. Foto: Petra Isaksson

BETYGSPREMIÄR. Christina Grönberg Andersson och Kristian Uusihannu, lärare på Hertsöskolan, har bråda dagar. Den 14 december ska betygen vara satta. Till höger syns eleverna Agnes Engstedt och Joline Sundén Rönnlund. Foto: Petra Isaksson

Foto: Petra Isaksson

Luleå2012-12-11 06:00

- Lärarna har fått ganska dåliga förutsättningar. Man har inte fått tid och möjlighet att riktigt förbereda sig. Att sätta betyg är en ny grej för många lärare. Det är väldigt stressande. Man tar det på stort allvar, det är en viktig uppgift, säger Carola Kauma, ordförande för Lärarnas riksförbund i Luleå.

Bo Eriksson, vice ordförande för Lärarförbundet i Luleå, delar hennes uppfattning. Han anser att utbildningen har varit bristfällig.

- En lärare sa till mig att det tog en hel dag att sätta betyg på en enda elev. Man måste sätta sig ned med varandra och diskutera så att man har samma bedömningsgrunder. Tiden att göra det har inte funnits. Det har inte följt med tillräckligt med resurser för reformen, säger Bo Eriksson och fortsätter:

- Summan av kardemumman är att lärarna måste få vara lärare och inte administrativ personal. Lärarna ska ta hand om barnens utveckling och inte sitta vid ett bord och vända papper. Här har det blivit fel.

Anna-Karin Munkby, projektledare på Skolverket, känner till kritiken. Hon hänvisar till den debatt mellan Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund, och Jan Björklund (FP), utbildningsminister, som sändes i SVT:s Agenda den 25 november.

- Det kan låta enkelt för mig att bara säga som Björklund, men fortfarande är det rektorerna som måste ta sitt ansvar och ge lärarna tid. Vi ser att lärare som fått möjlighet att arbeta med materialet som skickats ut och som man fått på konferenser, känner en mycket större säkerhet. Vad vi har gjort är att uppmana alla rektorer att ge lärarna tid, säger hon.

Kritik mot betygssättning

Enligt en undersökning som Lärarnas riksförbund låtit göra bland drygt 2.200 betygssättande lärare i grund- och gymnasieskola, är en övervägande majoritet positiva till det nya betygssystemet. Men 60 procent anser att de har fått för lite fortbildning för att kunna sätta betyg på rätt grunder under det här läsåret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!