Facebook stoppade Lis lättklädda annons

Li Thurfjell ville marknadsföra underkläder på Facebook – men internetjätten satte stopp eftersom bilderna var för lättklädda. Nu gillar över 10 000 människor hennes arga Facebookinlägg.

Foto:

Luleå2015-09-26 06:00

Tre tjejer ler mot kameran iklädda leopardmönstrad bh och trosor i boxermodell. Det är bilden som var för vågad för Facebook. När Luleåföretagaren Li Thurfjell, som driver underklädesföretaget Bystigt, fick mejlet om att hennes senaste annons inte godkänts rann bägaren över.

– Vi har modeller av alla olika storlekar och vill ju att alla ska kunna känna igen sig i våra bilder, och just därför blir jag förbannad när Facebook slentrianmässigt slänger bort dem, säger Li Thurfjell.

Resultatet av hennes ilska blev ett Facebookinlägg där hon rasar mot Facebooks agerande. Inlägget har gillats av över 10 000 människor och delats tusentals gånger. Hon skriver bland annat att hon tidigare fått avslag på en annons med några lite större modeller, eftersom de "uppmuntrat ett avvikande ideal".

Li Thurfjell uppskattar att tio till 15 av företagets annonsbilder har stoppats för att de exempelvis visar för mycket hud eller urringning, eller helt enkelt är för sexiga – en bedömning hon inte håller med om.

– Jag förstår att de nekar en bild på en stringtroserumpa bakifrån, men inte att de nekar en bild på en av mina lite mulligare tjejer som gör en powerpose med en täckande bh och ett par boxertrosor. När det hände skrev jag ett jätteargt mejl till dem.

Li Thurfjell använder sig medvetet av modeller med många olika former och bakgrunder och låter bli att retuschera sina bilder, för att vara en motvikt till de smala kroppar som annars ofta syns i reklam.

– Det största problemet jag ar på mina bh-provningar är att man inte vill ha en tajt omkrets på bh:n – något som är jätteviktigt – eftersom det putar ut på ryggen. Vi är så vana att se folk som är supersmala.

När en bild nobbats skriver hon ofta till Facebook, men ännu har hon inte fått någon respons förutom utdrag ur företagets annonspolicy som förklarar varför bilden nekas.

Respons har hon däremot fått från omgivningen – över 10 000 likes och 6 000 delningar på fredagseftermiddagen.

– Jag har fått så många fina kommentarer och jättemånga mejl från folk som vill vara modeller, eller frågar om våra produkter. Så det är kul, säger Li Thurfjell.

Nu hoppas hon att Facebook ser över sitt regelverk för annonser.

– De känns lite bakåtsträvande. Jag hoppas att reglerna kan användas för att komma åt de superretuscherade supersexistiska bilderna, för sådana blir ju godkända hela tiden.

Facebook meddelar via sin svenska pr-byrå att man inte kommenterar enskilda fall, och hänvisar till företagets annonspolicy. Där står bland annat att annonser inte får "antyda nakenhet, visa överdrivet mycket hud" eller "lägga överdrivet fokus på specifika kroppsdelar".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om