Facebook i Luleå går ut med ett erbjudande till organisationer och föreningar i Luleå. Bolaget erbjuder ekonomiska bidrag till projekt som ger barn och ungdomar "en möjlighet att bredda sina intressen och upptäcka nya inspirerande fritidsaktiviteter", som man skriver på sin hemsida.
– Vi vill visa att det finns stora möjligheter i Luleå, säger platschef Joel Kjellgren i ett pressmeddelande.
Kjellgren.
Han säger sig vara medveten om att det redan finns mycket aktiviteter för barn och unga i Luleå.
– Men vi vill utöka möjligheterna för dem att tillgodose sina intressen och att hitta nya fritidsaktiviteter, säger han.
Facebook diskvalificerar företag och offentliga aktörer.
– Ja, vi vänder oss till ideella organisationer, säger Frida Löwengren på Northern link PR, Facebooks PR-byrå.
Satsningen gäller inom områdena teknik, kultur samt miljö och natur.
– Facebook ser gärna att det rör teknik, man är särskilt intresserad av innovationer, säger Löwengren.
Alla som får bidrag måste redovisa de projekt man gör och vilka resultat man nått. Ansökningarna ska vara inne senast 15 december och högsta bidrag är 15.000 dollar, vilket motsvarar närmare 100.000 kronor.