Luleå kommun som ser till så att krogarna sköter sig har knappt upplevt några klagomål under sommaren, det verkar som att folk upplever att det funkar allt bättre.
– Generellt har vi tyckt att det har varit ganska bra, berättar miljöinspektör Johanna Bengtsson.
Inför och i början av sommaren gjorde kommunen mycket fler tillsyner. Detta för att se till att krogarna visste vad som krävdes av dem och för att de skulle vara beredda för att klara fler gäster på ett korrekt sätt. En åtgärd som Johanna Bengtsson tror kan ha bidragit till den goda efterlevnaden.
Hon berättar att det i juni kunde vara lite krångligare för krogarna, men att det lättat sedan dess.
– Det var lite svårt när det var fyra personer per sällskap, eftersom många gäster vill vara fler. Men sen ändrades det till åtta personer per sällskap 1 juli, och sen dess upplever vi att det har blivit lättare för restaurangerna att efterleva reglerna.
Totalt sett har endast en restaurang tilldelats ett föreläggande med löpande vite i Luleå kommun under sommaren för att inte ha skött restriktionerna ordentligt, men inget vite har än så länge behövt dömas ut då de skött sig vid de efterföljande tillsynerna som gjorts.
Även länsstyrelsen i Norrbotten, som bland annat gör tillsyner på konserter, sportevenemang, loppmarknader och butiker har upplevt en god acceptans och anpassning efter restriktionerna. Under sommaren har de offentliga evenemangen ökat i och med att restriktionerna ändrats. Trots det har man inte behövt en enda föreläggning eller behövt dela ut viten.
Eleanor Cooper från länsstyrelsen berättar att det till och med varit så att många aktörer själva hör av sig för att veta vad som krävs.
– Vi ser positivt på att verksamhetsutövare hör av sig till oss. Vi är glada att det kommer in frågor. I andra fall kommer vi höra av oss, men det är bra när de själva hör av sig.
Ett av få problem de upplevt under sommaren har varit att arrangörer saknat dokumentation att visa upp vid tillsynstillfällen på hur de anpassat sin verksamhet efter restriktionerna.
Ett annat problem har varit att förändringarna i pandemilagen under sommaren gjort verksamhetsutövarna osäkra på vad som egentligen gäller.
– Vi har tagit emot ganska många frågor från olika verksamheter om vad det är som gäller kring covid-19-lagen. Det blev en ökning i mitten av juli, när den senaste anpassningen kom.