F 21 varnar: "Kommer att bullra mer än vanligt"

Varför låter det så högt när Jas 39 Gripen flyger och varför måste de flyga var folk bor? Det är frågor som Jesper Sandström, kommunikationsansvarig vid F 21, kan svara på.

Norrbottens flygflottilj, F 21, flyguppvisningstränar och förklarar varför det låter så högt. (Arkivbild)

Norrbottens flygflottilj, F 21, flyguppvisningstränar och förklarar varför det låter så högt. (Arkivbild)

Foto: TT

Luleå2022-08-17 16:23

Norrbottens flygflottilj, F 21 försöker i största mån att minimera störningar från deras flygningar runt Luleå-Kallax flygplats, något som inte alltid går.

Under veckan och i början av nästa vecka kommer det att bullra lite mer än vanligt då F 21 flyguppvisningstränar både med enskilda plan och i grupp, inför Försvarsmaktens huvudflygdag i Uppsala den 27 augusti.

– Det är andra veckan vi flyger efter sommarperioden och många har fortfarande semester och kan bli störda, säger Jesper Sandström, kommunikationsansvarig vid F 21.

Han sitter 200 meter från flygbanan och störs inte nämnvärt av ljudet och förklarar att det inte närheten till flygningen som avgör ljudvolymen.

– Det är vindarna som påverkar hur ljudet fortplantar sig. Idag, onsdag, har vi kraftiga sydliga vindar som gör att ljudet snabbt sprider sig över Bergnäset och stan. 

En annan fråga han får ofta är varför flygflottiljen inte övar ovanför havet istället.

– Flygningar av det här slaget måste ske i en miljö som liknar den på Ärna i Uppsala och där det finns referenspunkter på marken att förhålla sig till. På havet finns få eller inga referenspunkter och då kan det snabbt bli farligt. Flygsäkerheten kommer alltid först.

Eftersom tider snabbt kan ändras med tanke på väder och andra faktorer vill han inte gå ut med specifika övningstider. 

– Vi övar bara dagtid inför Uppsala men övrig flygning kan precis som alltid förekomma när som helst på dygnet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!