Experten: Fler butiker får duka under för e-handeln 2019

2019 blir det brutala uppvaknandets år för många branscher. "För de som tänkt luta sig tillbaka och vänta tills det blåst över kan det bli eld i baken", säger digitaliseringsexperten Josefin Hedberg.

Josefine Hedberg är affärsutvecklingskonsult på Licab.

Josefine Hedberg är affärsutvecklingskonsult på Licab.

Foto: Jessica Tervaniemi

Luleå2019-01-01 19:00

Det är dags att summera 2018 och blicka framåt för 2019. Vad händer inom IT-branschen just nu? Och vad behöver göras för fortsatt tillväxt? Norrbottens Affärer har intervjuat Josefin Hedberg, affärsutvecklingskonsult på Licab. Hon har skrivit rapporten till Luleå kommun om Luleås ekonomi och digitalisering.

Vad inom IT-branschen vill du lyfta lite extra från 2018?

– Det som hänt under året är att branscherna börjat suddas ut lite grann när det kommer till konkurrens. Ett exempel är från en konferens där Ica tog upp Google och Amazon som sina största konkurrenter. När man pratar IT så inkluderar det allt från dem som säljer datorer, till Facebook, till onlineköp på Ica. Det är en intressant utveckling som sätter konkurrens-landskapet i ett helt nytt ljus.

Finns förutsättningarna för IT-bolag att etablera sig i Norrbotten?

– Jag tycker att det finns en väldigt bra grogrund till en miljö och ett kluster för det. Exempelvis genom Luleå science park som har en mötesplats och arena. Genom att ha gjort Luleå science park till ett eget bolag så har man skapat en grogrund. Det är ett initiativ som pekar i rätt riktning.

Vad ser man för trender i världen?

– För företag inom handeln står man inför stora utmaningar när de nu plötsligt konkurrerar på en global marknad. Man kan exempelvis titta på vad H&M brottas med och analytiker menar på att det har mycket att göra med deras bristfälliga digitala strategi, att det inte går så bra för H&M just nu. Här kommer man behöva ställa om och tänka nytt. Analysfirman Kairos future sa i sin trendanalys för 2019 att det kommer bli "det brutala uppvaknandets år" för många.

Det låter skrämmande.

– För de som tänkt luta sig tillbaka och vänta tills det blåst över kan det bli eld i baken. Men vi har ett jättebra exempel med företaget Lyckas med mat i Luleå som sedan många år har haft en strategi där man har en bas i en e-plattform, samtidigt som man erbjuder Luleåborna en fin butik. För sådana företag blir det en mildare tid att gå in i. Det beror helt på hur man kommer ställa sig till digitaliseringen överlag.

Det snackas mycket om en butiksdöd på grund av e-handeln. Behöver vi vara rädda för den?

– Vi vill ju ha ett levande samhälle. Så jag personligen välkomnar en utveckling där man tar sig an de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. Utan att nödvändigtvis behöva göra det uteslutande. Det gäller att hitta en medelväg, men det krävs modiga kliv för att kunna leva i båda världarna.

Kommer vi att se fler butiksnedläggningar 2019?

– Tyvärr är jag säker på att det kommer att hända. Men jag hoppas att många kommer att ta nya tag och försöka se hur vägen framåt är för dem i det digitaliserade samhället.

Vad önskar du dig till 2019?

– Jag hoppas jättemycket att 2019 kommer att bli året där våra kommuner och regionen tar till sig både möjligheterna och nödvändigheten av digitaliseringsdriven förändring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!