EVA – Electrical vehicle anode factory som fabriken heter, är till för att tillsammans med batteritillverkare och bilföretag utveckla, producera och testa batterianoder och batterieceller i pilotskala för att sedan producera i stor skala. Fabriken är nu officiellt i drift och kunderna står på kö. Det skriver de i ett pressmeddelande.
Under invigningseventet talade såväl representanter från Talga och Swerim, liksom statssekreterare Krister Nilsson från Utrikesdepartementet och Luleås kommunstyrelseordförande Carina Sammeli.
Gemensamma teman var vikten av breda samarbeten för att ställa om till en grön industribas inom Europa i ett geopolitiskt känsligt läge. Både svenska och internationella gäster fick sedermera snabblektioner i hur såväl Talgas gruvverksamhet som batterianodproduktion fungerar.
Nu står över 20 batteri- och fordonskunder på kö för att ta emot sina första leveranser av material för storskalig och kommersiell testning – samtidigt som underleverantörer står på kö för att delta i projektet. Under de senaste två åren har Talgas investeringar till 80 procent gått till lokala partners.
– Idag är en stor dag i Talgas och Sveriges historia. Med Europas första anodfabrik i drift i Luleå kan vi nu se hur hela batteriindustrin i Sverige växer med stormfart, säger Martin Phillips, europachef för Talga.
Den storskaliga anläggningen, som planeras till 2024 och kommer ligga på Hertsöfältet i Luleå, kommer kunna leverera 19 500 ton färdigt anodmaterial per år. Det räcker till 400 000 elbilar varje år, där anoden, som görs av naturlig grafit från Vittangi, utgör 40-50 procent av det aktiva materialet i ett bilbatteri. Samtidigt planerar Talga för att sedermera kunna femdubbla produktionen till över 100 000 ton per år.
Under lördagen kommer Talga att hålla öppet hus för allmänheten. Där erbjuds guidade turer för att se hur Europas första anodfabrik fungerar och ser ut från insidan.