"Ettans är inte för oss"

Det blåser upp till storm inför helgens nyinvigning av Ettans båthamn. Båtägare klagar över parkeringsbristen och avståndet till bryggorna.– Ettans är inte en hamn för stugägare. Vi söker en annan båtplats, säger en Luleåbo.

Avgiftshöjning. 2015 var årsavgiften för tremetersbåtar 3 900 kronor. I år betalar båtägarna 5 000 kronor.

Avgiftshöjning. 2015 var årsavgiften för tremetersbåtar 3 900 kronor. I år betalar båtägarna 5 000 kronor.

Foto: Pär Bäckström/pbfoto.se

Luleå2017-06-15 05:00

På lördag, Skärgårdens dag, inviger kommunalråd Niklas Nordström utbyggda Ettans båthamn, som flyttades ett hundratal meter ut från gamla kajen på grund av Innerstadsfjärden AB:s jättebygge Kuststad.

Sex nya cementbryggor – tre försedda med eluttag – ligger på rad, med handikappanpassade ramper från stenpiren och vågbrytare runt hamnbassängen där båtfolket kan sola på bänkarna.

I nuläget finns cirka 550 båtplatser här, drygt 100 fler än i gamla hamnen.

– Det blir ytterligare 50-100 platser längs gamla stenpiren, när Kuststad är färdigbyggd. Vi blir största småbåtshamnen norr om Stockholm, säger hamnchefen Fredrik Erlandsson, en av ägarbröderna bakom Ettans båthamn som tillsammans har investerat drygt 30 miljoner kronor i upprustningen.

Blev det lika bra som ni hade tänkt?

– Det blev bättre. Allt är nytt och fräscht, extra stabilt med bryggor i cement i stället för trä, säger han och visar oss gästhamnens "Seaside resort", med nytt kök, tvättstuga och toppmodern bastumiljö.

Men alla är inte lika nöjda. Inför invigningen hörs indignerade röster från Ettans trogna båtägare, som har utstått byggkaos och försämrade praktiska förutsättningar.

– Ägarna bakom Ettans har gjort en fin hamn men servicenivån är risig. För oss är Ettans båthamn så dålig som det bara kan bli, säger en skärgårdsentusiast som vill vara anonym.

Huvudproblemet, menar han, är avståndet till de nya bryggorna, som nås via en provisorisk "matarbrygga" ut från Sjömacken.

– Till vår båtplats är det uppemot 300 meter. Alldeles för långt för stugägare som måste släpa gasolflaskor, bränsle, mat, vatten med mera.

Bristen på p-platser orsakar också missnöje.

– Med soligt väder under semestern blir det kaos. Ettans slopade en massa p-platser, Willys breder ut sig runt Sjömacken.

Söker ni annan båtplats?

– Ja, absolut. Ettans är inte en hamn för oss. De vill bara ha kunder som använder båten tre gånger per år och åker till Klubbviken över dagen, säger båtägaren.

"Matarbryggan" är enda vägen ut till cementbryggorna i väntan på en kortare passage från den planerade vänd- och avlastningszonen inne i Kuststad, när stadsdelen står färdig om några år.

Hamnchef Fredrik Erlandsson har viss förståelse för båtägarnas kritik men menar ändå att den är överdriven.

– Antingen får man köra in båten och lasta längs med "matarbryggan", eller så köra vagn eller "pirra". En del tycker att det är långt men jag går ut med glädje, eftersom jag tycker att det har blivit så vackert i hamnen.

Finns det tillräckligt utrymme längs "matarbryggan", in mot Sjömacken?

– I soligt väder kan det bli trångt och köer, visst. Ett tips till båtägarna är att tanka när de kommer in på söndagskvällarna, i stället för när de ska ut inför helgerna.

Tidigare hade Ettans båtägare tillgång till 150 p-platser, främst i anslutning till gamla kajen. Dessutom fanns sex p-platser vid Sjömacken.

Nu ersätts de med en p-yta längre bort, mellan Sikströms och Bygma.

– Vi återskapar alla p-platser. Men det har alltid varit missnöje gällande parkeringarna, både vi och Willys behöver egentligen fler p-platser. Vi föreslog ett p-hus för kommunen men fick nej.

– Men det är bara att jämföra med andra större hamnar i Sverige. Dessa problem uppstår överallt. Luleå växer och anpassningar måste ske i och med detta, säger Erlandsson.

Med nybyggnationen följde en avgiftshöjning i Ettans. 2015 var årsavgiften för tremetersbåtar 3 900 kronor. I år betalar båtägarna 5 000 kronor.

– För en central hamn där allt är nytt, ligger vi under prissnittet. Du hamnar långt utanför centrala Stockholm för samma pris, säger Fredrik Erlandsson.

Fakta/Ettans och Kuststad

"Nya" Ettans båthamn rymmer cirka 550 båtplatser, varav ett 50-tal gästplatser. Ytterligare 50-100 båtplatser tillkommer när stadsdelen Kuststad står färdig.

Granecs vd Per Erlandsson tillsammans med bröderna Anders och Fredrik Erlandsson har investerat drygt 30 miljoner kronor i projektet.

Innerstadsfjärdens AB driver byggprojektet Kuststad som resulterar i 330 lägenheter.

Byggherren Nåiden bygg AB bygger i tre etapper. Den första startade i september 2016 och byggtiden beräknas till cirka två år.

Det finns även planer för en fjärde etapp, med ytterligare 100-130 lägenheter, i anslutning till Bygmas brädgård.

Källa: Norrbottens Media

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om