Ett utbyte med mersmak

Sverige lär Sydafrika och Sydafrika lär Sverige. Ett utbyte när det är som bäst.
I dagarna kom särskolepedagogen Jeanette Synnergren och kollegor hem från ett svarsbesök i Orange Free State.
Ett besök som gett mer-smak och nya kontakter i samarbetet för uppbyggnaden av en bra skolorganisation för Sydafrikas barn.

LULEÅ2005-11-21 06:30
Tidigare i höstas gästade tre sydafrikanska lärare Luleå som ett led i ett projekt som Svenska Lärarförbundet centralt håller i och som LO och TCO bekostar. En av de tre svenska lärare som värdade för besöket var Jeanette Synnergren som är pedagog i särskolan på Hertsön.<br>&nbsp;? Det finns ett stort intresse från deras motsvarighet till vårt Lärarförbund att få veta hur vi lägger upp vår verksamhet i Sverige. I Afrika går utvecklingen visserligen fort nu inom skolan men man hinner inte riktigt med där, säger Jeanette som tar datoranvändningen som exempel.<br>Hade fått datorer<br>&nbsp;? På en skola hade man fått datorer. De stod i lärarrummet och lärare satt och använde dem. Men man hade inte förstått hur de skulle användas. Man trodde inte att man skulle kunna klara av att skriva på tangentbordet utan man använde bara musen. Man hade inte heller vetskap om att det fanns olika program i datorn, berättar Jeanette som fick glädjen att ge sina afrikanska kollegor en aha-upplevelse.<br>Att Sverige har mycket att lära ut med sitt väl utvecklade system är förstås givet. <br>Men det välmående svenska skolsystemet kan faktiskt också lära sig mycket av vänlandet Sydafrika.<br>&nbsp;? Ja, bland annat hur duktiga man är på att ta tillvara saker och använda det som naturen ger. I ett dagis fick vi se en inredning med möbler som man hade tillverkat av kartonger som lackats för att bli stabila, säger Jeanette Synnergren. Hur enskilda engagerar sig för barn som har det svårt var också positivt att se berättar hon.<br>Rapport om ett halvår<br>&nbsp;? Vi besökte ett så kallat Care-center, en enkel byggnad där barn som har gett upp får tillsyn och hjälp. De som jobbade där hade ingen utbildning och cent-ret som var dimensionerat för nio barn, hade egentligen 29 inskrivna, berättar Jeanette.<br>Att besökare mottas med en enorm värme är också något att lära av. Här upptas alla som vore man en hel familj, berättar hon om sitt, Ulrika Erikssons och Patrik Anderssons tvåveckorsbesök i staden Bleufontaine och samhället Marqvard.<br>Pilotprojektet mellan länderna pågår ännu en tid. Om ett halvår är det dags att rapportera. Men Jeanette och hennes arbetskollegor hoppas på en fortsättning i någon form.<br>Kontakt via mejl<br>&nbsp;? Vi har fått så många kontakter och jag skulle personligen jättegärna fara tillbaka. Vi har fortlöpande kontakt med varandra via mejl, förklarar Jeanette Synnergren som tycker det känns väldigt bra och intressant att man kan samarbeta över landsgränser.<br>&nbsp;? Mycket är ju egentligen väldigt lika, säger hon och poängterar det som är allt överskuggande i lärares arbete och skolorganisationer var de än finns.<br>&nbsp;? Värdegrunden, det är viktigt, säger Jeanette Synnergren.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om