Ett tramsigt budskap

Bra trams i sociala medier har sin plats i marknadsföringen. Det är ett sätt att bygga långsiktiga relationer med kunderna menar Niklas Myhr.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2013-05-30 18:37

Niklas Myhr är professor i sociala medier och internationell marknadsföring vid Chapman university i Kalifornien, USA. Just nu håller han på att skriva en bok tillsammans med Åsa Stenström om det goda tramset. Många avfärdar sociala medier som bara trams och pekar på frekvensen av foton på måltider som bevis för detta.

Niklas Myhr håller inte med. Hans tes är att det är värdefullt för företag att hålla en lättsam och avspänd kommunikation levande på sociala medier.

– Det handlar om att försöka återskapa så mycket som möjligt av en tramskonversation utanför nätet, förklarar Niklas Myhr.

I många länder gör man inga affärer förrän man lärt känna motparten ordentligt, via tedrickande i oändlighet eller blöta karaokekvällar. Detta gäller även i Sverige.

­ Det har visat sig att folk gillar att köpa av sådana som de känner till, litar på och gillar.

Når nya marknader

Fördelen med att vara närvarande i sociala medier är att företaget bygger relationer, som gör att man når marknader man inte når med traditionell marknadsföring. Men det handlar om att vara långsiktig betonar Niklas Myhr.

Om man driver ett litet företag, hur bär man sig åt?

– Jag tror man ska börja enkelt och ha tålamod, förmodligen kommer ingen att bry sig om det första du gör. Det viktigaste att komma igång och lära sig hur man bygger innehåll efter hand.

En kontinuerlig närvaro

En bloggpost i veckan blir 52 på ett år.

– Då har man 52 dörrar öppna när folk söker på internet. Man bygger upp en närvaro som kommer att finnas kvar. Det gäller att tänka långsiktigt och ha kontinuerlig närvaro. Du kan teckna en komplettare bild om du släpper många små droppar.

Räcker det med att bara vara närvarande på Facebook, som är störst?

– Jag tycker det viktigaste är att se till att registrera sitt varumärke och sitt personnamn där det är gratis, för att ingen annan ska ta det. Det är att göra det lätt för sig att bara vara på Facebook. Hur ska du då göra med ungdomar, en del av dem har lämnat Facebook. Många kvinnor finns på Pinterest. Varför ska du vara så arrogant att du talar om för kunden var han eller hon ska söka upp dig? Det är svårt nog att nå kundens uppmärksamhet i dag. Varför ska du säga nej då?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!