Ett tionde år införs i grundskolan

Gymnasiets individuella program skrotas. I stället införs ett tionde år i grundskolan för elever som inte klarar behörighetskraven. Programmets rektor på Hackspetten, Carin Winsa, ser både för- och nackdelar med förslaget. - Det kan få vissa elever att kämpa mer.

Foto:

LULEÅ2008-03-29 06:00
Individuella programmet, IV, är ett gymnasieprogram och riktar sig till elever som inte klarat betyget godkänt i kärnämnena matematik, engelska och svenska. Antalet elever som söker sig till IV är högt och fortsätter att öka. Inom fyrkantskommunerna tillhör programmet ett av de största utifrån elevantalet.Gymnasiebyns rektor på Hackspetten, Carin Winsa, uppger att hon både ser för- och nackdelar med förslaget. - Fördelen kan bli att eleverna kämpar mer. Många som är skoltrötta på högstadiet och inte riktigt orkar kanske gör det ändå. Hittills har eleverna alltid kunnat gå IV och därmed fått gå gymnasiet med kompisar om än på ett annat program. För kompisar är väldigt viktigt i den här åldern, säger Carin Winsa.Olika bakgrunder
Nackdelarna hon ser handlar om elevernas olika bakgrunder. För vissa hjälper det inte även om orken skulle finnas där, många elever som kommer till IV har sociala problem och/eller neuropsykiatriska sjukdomar. - På IV arbetar man mycket med ämnena men samtidigt pågår också ett stort socialt arbetet, vi samarbetar både med socialen och ungdomsförmedlingen, säger Carin Winsa.I en TT-artikel beskriver utrikesministern IV-programmet som skolväsendets mest misslyckade insats. Carin Winsa håller inte med utan säger att det finns ett förklaring till att IV finns, många elever blir också hjälpta. Hon tycker att det är viktigt att fundera över varför antalet elever på programmet ökar och vad det är som händer i grundskolan när de inte orkar.- Det går inte bara att slå nedåt och säga att det är grundskolans fel. Man måste titta på vilka elever det är som kommer till IV, många har som sagt neuropsykiska sjukdomar och för dem har vi inga tillrättalagda lärmiljöer. Jag vet faktiskt inte om ett tionde år är rätta lösningen, säger hon.Bemötandet viktigt
En idé enligt Carin Winsa är att ändra undervisningen och ge olika stöd, eleverna är olika och det går inte att stoppa alla i samma mall. Bemötandet är något viktigt.- Vi jobbar mycket med mentorskap. Där kan man hantera saker som att eleverna inte kommer till skolan, det handlar mycket om enskilt arbete, säger hon.På IV-programmet i Luleå går det cirka 155-200 elever.Grundskolans uppgift
Lärarförbundets ordförande, Eva-May Hedenström tycker det är bra med ett tionde år då det är grundskolans läroplan som eleverna inte klarat.- IV har ju kommit till för att eleverna ska läsa in behörigheten från grundskolan. Sedan kan det vara lite känsligt om man inte får gå till gymnasiet med kamraterna. Samtidigt är det bra att eleverna får en chans till att klara godkänt i grundskolan, säger hon.På tisdag kommer gymnasieutredningens särskilda utredare, Anita Ferm, till Luleå för att redogöra för förslaget.
Gymnasieutredningens uppgift är att lämna förslag på en framtida struktur för gymnasieskolans studievägar. Tre olika huvudvägar ska finnas; studieförberedande program, yrkesförberedande program samt lärlingsutbildning, som alla skall leda till en gymnasieexamen.Utredningens arbete skall vara färdigt senast den 31 mars 2008.Källa: Gymnasieutredningen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!