Ett skepp kommer lastat

Kina, Australien, Venezuela och USA. Luleåborna ovetandes anlöper fartyg från andra sidan jordklotet deras hemstad. För hamnlivet i Luleå är ett långväga kapitel.

LULEÅ2005-08-26 06:30
<STRONG> Luleåborna ser dem inte, men äger stället dit de kommer. Det gäller båtarna som angör Luleå hamn. De varierar i storlek och en del är stora fraktfartyg som kommer på vattnet från andra sidan jordklotet. En lång långfarare är Angela Star, som kom med last åt Luleås industri och med en besättning ärrade sjöfarare ombord. <BR><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=952260&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2">Läs mer: Här förvandlas gas till bensin</A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=952261&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2">Läs mer: Från andra sidan jordklotet för att lossa kol till SSAB</A></STRONG><BR><BR><BR>Från flera hamnar i norra Sverige går papper och trä till länder i Nordeuropa.<BR>Stålstaden Luleå har annan trafik. Här är det lååååååångt mellan beställare och mottagare. Det finns flera hamndelar och sammantaget gjordes förra året 754 anlöp till Luleå. Vissa båtar stod för flera av anlöpen och de som i huvudsak orsakar fartygstrafiken är SSAB och LKAB. Godsomsättningen i Luleå är sju miljoner ton per år, in eller ut.<BR>&nbsp;? Sjöfarten i Luleå är ganska konstant. Ska det öka skulle det i så fall bero på nytt godsslag eller att SSAB eller LKAB ökar produktionen, säger hamnchefen Leif Åberg.<BR><BR><STRONG>Okänt för de flesta</STRONG><BR>Luleå hamn drivs i kommunal fövaltning och bolagisering är inte aktuell, enligt Leif Åberg. Det som sker i hamnen är sannolikt okänt för de flesta Luleåbor och dessutom krävs tillstånd för att få komma in.<BR>Leif Åberg och kompani håller till i Sjöfartshuset, ett bygge nära vattnet och med strandpromenad likt stadsmiljö i Mellaneuropa. Interiören bär drag av sjöfart och känslan av att vara på däck.<BR>Just denna dag är det lugnt i Victoriahamnen, där det mest varierande godset hanteras. Inga stora båtar som lossar eller lastar vid tillfället. Nästa dag Kuriren kommer på besök pågår lossning för fullt.<BR>&nbsp;? Vi är inte styrda av automatik utan får lösa allt som det kommer, beskriver Gunnar Dyvefeldt, kranförman arbetet i hamnen.<BR>Utsikterna att starta en sjöpendel med containergods har utretts av Luleå Näringsliv och sjöpendel nämndes redan på Björn Rosengrens tid som landshövding och näringsminister. Det har inte blivit av.<BR>&nbsp;? Idag finns inget tillräckligt underlag för reguljär containerlinje. I Piteå körs en del containrar och i Skellefteå är de med på ett hörn i sådan trafik, säger Leif Åberg.<BR><BR><STRONG>Panamaxfartyg</STRONG><BR>Luleå kan ta emot fartyg på upp till 270 meter och en bredd på 40 meter.<BR>&nbsp;? Så stora fartyg är ovanliga, men rännan tillåter det, säger Leif Åberg. De största båtar som kommer är panamaxfartyg, på långväga distanser.<BR>Medan fraktarna kommer och går och kanske aldrig återkommer finns det båtar som har Luleå som hemadress. Dit hör de kommunala bogserbåtarna och, efter omfattande opinion, även landets stora isbrytare Oden, Frej, Ymer och Atle. Såvida inte någon av dem är ute på forskningsexpedition.<BR>Minsta flytetygen är de privata småbåtar som getts tillträde intill Sjöfartshuset.<BR>Bakgrund/ Sjöfarten på Luleå<BR>Den huvudsakliga trafiken på havet till och från Sveriges fjärde största hamn är följande:<BR>In<BR>Australien: Kol till koksverket på SSAB. Det handlar om stora fartyg som också kan lossa i Oxelösund på samma resa.<BR>Kina: Koks till SSAB.<BR>Venezuela: Kol till SSAB.<BR>USA: Från östra delen av USA levereras kol till SSAB.<BR>Ryssland: Kol till SSAB.<BR>Baltstaterna: Skrot till SSAB.<BR>Gotland: Cement in till Cementa i Luleå. Kalksten till SSAB och till till LKAB-gruvorna.<BR>Göteborg, Brofjorden, England, Danmark och andra delar av Nordeuropa: Bensin, diesel, fotogen, etanol med flera produkter skeppas till Luleå.<BR>Grekland: LKAB blandar bentonit i järnpellets och tar in den via båt från Grekland till Luleå, för tågfrakt till Malmfälten.<BR>Ut<BR>Finland: Malm från LKAB till Brahestad och Koverhaar. Finsk industri ska ha malmen.<BR>Oxelösund: Malm från LKAB går dit.<BR>Stål till stålindustrier: SSAB skickar inte hela volymen stålämnen till SSAB i Borlänge utan en del skickas på båt till andra företag. SSAB kan också skicka rester från egna processen som andra industrier tar värden ur.<BR>Fjärrvärmeverk i Sverige och utlandet: Bioenergi i Luleå skickar träpellet till sådana värmeanläggningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om