Ett riktmärke försvinner

En profil vid järnvägen försvinner nästa vecka.
Luleås motsvarighet till Kockumskranen i Malmö monteras ner.
Den 20 meter höga containerkranen blir skrot.

LULEÅ2003-12-11 06:30
Det blir ingen julkran i år vid järnvägen.<br>Redan på tisdag börjar nedmonteringen av den gula uppenbarelsen vid järnvägsstationen. <br>Därmed går en epok i graven och allt gods typ containrar flyttas ut till nya terminalen i Tuvåkra vid Gammelstad. Där väntar ingen ny liknande kran, utan två truckar som vardera klarar av att lyfta 15 ton mer än gamla kranen.<br> ? Kranen skrotas. Tekniken är gammal och kranen är inget att ha kvar, säger terminalarbetaren och kranveteranen Hans-Ove Forsberg som jobbat med kranen sedan 1980. Men den har gått väldigt bra hela tiden.<br>Riktmärke<br>Nostalgisk?<br> ? Kranen har varit ett riktmärke för många. Och visst ... Man har ju tillbringat 23 år av sitt liv där och det känns konstigt att kranen ska bort.<br>Kurirens team klättrar försiktigt upp i kranen för att ta ett litet snack med dagens kranförare på skiftet. Där sitter Daniel Jakobsson och lastar av trailers från tåget. Försiktigt lotsar han kolosserna ner till väntande dragbilar.<br>Han har kört kranen sedan 2000 och har bakgrund på Inexa med körning av traverser.<br> ? Vi försöker lossa snabbt så att vi slipper jobba dubbelt och sätta ner grejorna först innan de lastas på bilar, förklarar han och gör några handgrepp på manöverpulten.<br>Precisionsarbete<br>Daniel Jakobsson gillar arbetet, ett precisionsjobb.<br> ? Svårast är väl att pricka rätt. Vi kan också använda radiodosa. Stå därnere och köra. Men det går inte på vintern. Strömmen bryts på radiolådan när det är kallt.<br>Han är inte enbart kranoperatör utan varierar med att köra truck och sitta vid en dator. <br> ? Därute på kombiterminalen ska vi få börja växla också.<br>Så tar han ett nytt stadigt grepp på nästa trailer. Men snart får han klättra nerför stegen från sitt bredaxlade arbetsredskap för sista gången.<br>Fakta/ Containerkranen<br>Höjd: 20 meter. Hytten sitter på tiometersnivån. Fin utsikt från toppen.<br>Bredd: Cirka 25 meter.<br>Byggår: 1971<br>Märke: Kone.<br>Lyftkapacitet: 30 ton.<br>Antal lyft: Från början endast fem i veckan. Nu har man 100 lyft varje dag.<br>Ägare: Rail Combi AB som är ett dotterbolag till norska Cargonet AS, före detta NSB Gods. Företaget är Skandinaviens ledande operatör när det gäller så kallad kombitrafik, lastbil-järnväg. Terminalen i Luleå är en av 16 terminaler i landet och mellan dessa går tåg enligt fast tidtabell. Flak, trailrar och containrar fraktas i systemet. VD är fortfarande gamle Malmbanechefen Thore Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!