Ett P som kostar pengar

Konsumentvägledaren Johan Sundberg vill varna norrbottningarna för en bluffwebbsida som lurar människor på pengar. Ett tiotal har redan kontaktat honom för att få hjälp.

Johan Sundberg.

Johan Sundberg.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-04-10 06:00
Den 5 mars startade Sveriges Bostadsfinansieringsaktiebolag (SBAB) en kampanj där alla med en dator och internetuppkoppling kunde få en bostad värderad - gratis.Kampanjen har varit lyckad och fram till i går hade cirka 375.000 personer använt sig av tjänsten. Men ett 100-tal har fått betala.Anledningen är att de gått in på en bluffsida med adressen spab.se. Antingen direkt eller via sökmotorn google.- 499 kronor är ju inga stora pengar men det är uppenbart att hela sidan finns till för att lura konsumenter på pengar, säger Johan Sundberg, konsumentvägledare i Luleå.Estniskt företag
Sidan representerar ett estniskt företag och användare som levt i tron att de nyttjar SBAB:s tjänst har blivit rejält förvånade och upprörda när fakturan anlänt i brevlådan.- Jag anser att det finns flera saker att anmärka på. Bland annat att kostnadsupplysningen är för dålig. På sidan står det bara att man accepterar avtalsvillkoren och för att få reda på att tjänsten kostar måste man läsa dem. Väl där står det skrivet längst ner. Det är förkastligt, säger Johan Sundberg.Ett tiotal konsumenter har hittills vänt sig till honom för att få råd och det är enkelt. Betala inte.På konsumentens sida
Eva Moberg är jurist vid rättsavdelningen på konsumentverket och hon säger att konsumenten har all rätt på sin sida så länge de inte betalar fakturan.- Företagen lever på privatpersonens rädsla för kronofogden men vad jag känner till har inget ärende ännu gått till domstol, säger hon.Även om det skulle ske har konsumenten fortfarande lagen på sin sida.- Sannolikheten för att de här företagen ska kunna bevisa att avtalet är giltigt är mycket liten. Det finns praxis för hur ett giltigt avtal ska se ut och de här sidorna uppfyller inte det, säger Eva Moberg och fortsätter:- Gemensamt för alla dessa företag är att de hävdar att konsumenten har avsagt sig ångerrätten. Men det stämmer inte. För den har alltid kunden vid ett distansköp på Internet.Det är inte bara vid värderingar av bostäder som den här typen av lurendrejeri förekommer. Även värderingar av bilar och olika typer av livstilstest. Om någon skulle gå på en mina även där är uppmaningen samma - betala inte.- Betalar man har man ingen chans att få tillbaka pengarna, säger Eva Moberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om