Störningar i produktionsledet är det redan. Däremot ska inte slutkunderna, lastbilsköparna, drabbas, lovar Scania.
– Det är vår bedömning, men det blir en hel del plock, säger Hans-Åke Danielsson, presschef i Scania.
Fordonstillverkaren, som har produktion i mer än en världsdel, behöver titta efter var det finns produkter att fylla ut med. Luleåproduktion kan bli Sydamerika. Lastbilsfrakter kan bli flyg.
Den brand som började strax innan midnatt natten mot måndagen förstörde byggnaden där målning av tvärbalk utförs och där förbehandlingen innan målning sker. Branden förefaller att ha börjat i förbehandlingen.
Nu söker Scania ett eller flera målerier som hastigt tar på sig att måla och förbehandla tvärbalkar.
Maskiner och andra delar som behövs för produktion kan vara vattenskadade. Sprinklersystem i kombination med räddningstjänstens insatser riskerar att ha gett den följden.
En genomgång inleddes på måndagen. Ledande personer från Scania på områdena logistik och produktion sattes på planet till Luleå.
Samtidigt åtföljdes det ena mötet av det andra hos Ferruform. Personal väntade dessutom på klarhet.
Ferruform har tre grundläggande produktioner; tvärbalk, sidobalk och bakaxelbryggor.
Att få igång produktionen av tvärbalk kan ta längre tid men på eftermiddagen rapporterade Ferruforms personalchef Anna Rosendahl att produktionen av bakaxelbryggor och sidobalkar väntades kunna återupptas senare samma dag. Sidobalk tillverkas för övrigt i en annan byggnad än Ferruforms stora komplex på Porsön.
– Huvuddelen av vår produktion är helt intakt. Jag är mest glad åt att ingen blev skadad, sade Rosendahl.
Ska det som skadats byggas upp på nytt?
– Vi måste se omfattningen först.
Sådana här gånger har inte Scania, med en produktionskedja som ska fungera i flera led och i olika länder, brandens kostnader och försäkringsvillkoren för ögonen.
– Kostnaderna är underordnade. Det ska rulla på, säger Hans-Åke Danielsson.
Risken fanns för total ödeläggelse.
– Det var oroligt, säger insatsledaren Patrik Juhlin. Räddningstjänsten från flera kommuner sattes in efter larmet kring 23.30 på söndagen. Brandorsaken utreds. Det finns portar som slår igen och andra konstruktioner som ska blockera brand, men det är inte alltid elden tar stopp där, resonerar Patrik Juhlin.
Första rapporterna om branden var synnerligen alarmerande. Ferruform, en gång startat inte bara för Scanias skull utan för att bidra till att hålla igång Luleå och Norrbotten, kunde ha totalförstörts.
Ett Norrbotten utan Scanias dotter kan inte Svenskt Näringslivs regionchef Jan-Olov Nordström tänka sig.
– Ferruform är otroligt viktigt för den här regionen. Företaget har skapat många jobb direkt och dessutom finns många jobb runt företaget, allt från säkerhetsföretag, restaurangen, leverantörer av utrustning och underhåll, IT och alla insatsvaror, som stål och färg. Listan över underleverantörer måste vara jättelång. Sedan har du samarbetet med universitetet, säger Jan-Olov Nordström.
Inger Edlund Pedersen, vd i Norrbottens handelskammare, menar att Ferruform är ett viktigt företag i exporthänseende.