Ett fordon som gör tidernas resa

Med servon i musklerna rattar Magnus Wiberg sin T-Ford från 1923. Tillsammans med kartläsaren Gunnar Geijer upprepar de historien då de färdas från Haparanda till Ystad.
? Resan hit har gått problemfritt. Vi åker ju T-Ford, säger Magnus Wiberg.

LULEÅ2005-05-31 06:30
Magnus Wiberg och Gunnar Geijer kör T-Ford från Haparanda till Ystad för att fira en liknande resa 1925. Den resan genomfördes med den 30.000:e Forden i landet. I går var de i Luleå.<br>&nbsp;? Det här är en annan bil men vi har i stort sett samma text på sidan som Forden som åkte sträckan 1925, säger Magnus Wiberg.<br>Motorhistoriska dagen<br>Långresan är en del av evenemangen kring Motorhistoriska dagen som äger rum i Ystad 11 juni. 2005 är nämligen utsett till Motorhistoriska året och det ska firas. Bland annat ska ett flertal veteranfordon ut på vägarna. Tanken med långresan från Haparanda till Ystad är att väcka uppmärksamhet för det gamla bilarnas kulturvärde. För arrangemanget står Motorhistoriska riksförbundet med Håkan Johansson i spetsen.<br>Håkan Johansson var också den som kontaktade Magnus Wiberg. Han i sin tur säger att de tog tio minuter så hade han bestämt sig för att tacka ja till att genomföra färden.<br>&nbsp;? Jag behövde inte tänka mer än att fråga min fru, det var som ingen tvekan, säger Magnus Wiberg.<br>Resan från Haparanda till Ystad är inte den första turen Magnus Wiberg kör med sin T-Ford. Med bilen har han också åkt sträckan Stockholm?Nordkap. Då var den längsta etappen 49 mil.<br>?Blir aldrig tråkigt?<br>&nbsp;? Trots långa sträckor blir det aldrig tråkigt att åka T-Ford. Med en gammal kartbok som visar de flesta mindre vägar som finns hittar man hela tiden grejer på vägen som blir till en upplevelse, säger han.<br>Kartläsaren Gunnar Geijer håller med och tillägger att därtill nås de både av dofter och fågelkvitter där de sitter i den öppna bilen.<br>&nbsp;? Fast när de gödslar med svingödsel är det väl inte så kul, medger han.<br>Maxhastigheten för Magnus Wibergs T-Ford är drygt 70 kilo-meter i timmen. Men mellan Haparanda och Ystad håller de sig i en snitthastighet på 50 kilometer i timmen. För de allra flesta andra bilister är inte T-forden en bromskloss på vägen utan mer ett roligt inslag.<br>&nbsp;? Vi håller oss dessutom så gott det går på vägrenen. Vi vill helst inte ut på de stora vägarna då vi blir en trafikfara, säger Magnus Wiberg.<br>Startskottet för färden var som sagt i Haparanda och i söndags. Att ta sig till Luleå tog i körtid 2,5 timmar. Totalt räknar de med 13 kördagar och drygt 200 mil före målgången i Ystad.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om