Ersätts för stoppade vägbyggen

Trafikverkets beslut att stoppa vägprojekten i Vittangi och Masugnsbyn kommer att kosta. BDX har rätt till ersättning för utebliven vinst.

Stoppats. De nya vägprojekten mellan gruvan i Pajala och Svappavaara har stoppats och BDX ska nu räkna ut sitt skadestånd.

Stoppats. De nya vägprojekten mellan gruvan i Pajala och Svappavaara har stoppats och BDX ska nu räkna ut sitt skadestånd.

Foto: Maria Ekman

Luleå2014-11-04 07:01

Northlands beslut att stoppa verksamheten i gruvan i Kaunisvaara fick även Trafikverket att agera. De vägprojekt som är knutna till malmtransporterna från gruvan har stoppats, eller "pausats" som Trafikverket säger.

Det gäller de nya vägar i form av förbifarter runt Vittangi och Masugnsbyn som börjat byggas. Där har vissa schaktarbeten och röjning redan utförts såväl som inköp av material, till exempel vägtrummor.

BDX är huvudentreprenör för vägbygget vid Vittangi. Bolaget ska nu sammanställa en lista över vilka kostnader de drabbas av på grund av stoppet. De kostnaderna har de rätt till ersättning för plus att bolaget ska ha betalt för utfört arbete. Det berättar Anders Lindmark, projektchef på Trafikverket.

– Det kommer att bli en förhandling, säger han.

Men det är inte allt – BDX har även rätt till ersättning för den vinst som nu uteblir om vägbyggena inte blir av.

– Ja, de har rätt till ersättning för den vinst man räknat med. Det är en del av det avtal vi har, säger Anders Lindmark.

BDX vill inte kommentera den uppkomna situationen och det är därför oklart hur det hastigt avblåsta vägprojektet påverkar bolagets underentreprenörer. Störst där är finska Lemminkäinen som skulle stå för beläggnings- och brobyggen.

– Vi vet inte ju inget om vad som ska hända och vi kan i dag inte heller ange vilken summa det handlar om jag. Den vet jag inte själv, säger Mikael Grusmark, marknadsområdeschef på BDX.

Han berättar dock att underentreprenörerna är BDX ansvar.

– Vi har hand om dem, säger han.

Parterna ska mötas igen i december för att fortsätta förhandlingarna. Men då kan läget redan ha förändrats om gruvan åter är igång.

Trafikverket uppger även att de åtgärder som görs på befintliga vägar (breddning, kurvrätning och bärighetsförstärkning) ska slutföras.

– Där handlar det om vinteruppehåll, säger Anders Lindmark.

Krister Palo är koordinator för projektet och berättar att det kan bli justeringar även där.

– Blir det ingen mer trafik med 90 tons lastbilar så kanske de fyra lager asfalt som vi planerat inte längre behövs. Det kan räcka med två lager, säger han.

Men i och med att Northlands slutgiltiga öde skjuts framåt genom den förlängda rekonstruktionstiden så är läget högst osäkert.

– Allt beror på vad som händer och vi kan inte ge något närmare besked just nu, säger Anders Lindmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om