Eriksson ger en känga

Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson stöder höjningen av bensinpriset. Samtidigt ger han kommunpolitikerna i länet en känga. -De hänger inte med när de gäller att utveckla alternativa bränslen.

LULEÅ2008-02-02 01:45
Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson har sin kollega Maria Wetterstrand med i klimatberedningen och sitter inne med en del uppgifter som diskuteras. Enligt honom är det bara att acceptera att bensinpriset höjs. Dels för att världsmarknadspriset kan komma att fördubblas.-Och högre skatter är det effektivaste medlet för att minska utsläppen av växthusgaser. För att konsumenten ska slippa de ökande kostnaderna gäller att nyttja alternativa bränslen, säger han.Han tycker att varje kommun i Norrbotten skulle kunna göra som Boden och utveckla biogas. -Alla kommuner som har ett reningsverk skulle kunna producera biogas. Den kostar endast motsvarande 5-7 kronor litern. Men kommunpolitikerna hänger inte med, säger Peter Eriksson, som anser att det billigaste sättet just nu att färdas med bil är ha en nyare dieselbil med låg förbrukning.Höjning av dieselpriset
Enligt honom kommer sannolikt, om det även blir en höjning av dieselpriset, ett förslag om att den fasta fordonsskatten, som i dag är dyrare på dieslebilar, att sänkas.När det gäller förslaget om vägtrafikskatten på lastbilar anser han att den måste villkoras.-Många befarar att skogsnäringen drabbas hårt om kilometerskatten införs och det förstår jag, men det går att särskilja vissa typer av transporter. Samma gäller för att inte varor till glesbygda områden ska bli alltför dyra. Kilometerskatten ska bara tas ut för körning på E4:an och liknande vägarsträckor. Teknik för det finns, säger Peter Eriksson.Längre process
Han tror inte att kilometerskatten kommer att genomföras ännu under nästa år. Det är en längre process menar han.Eriksson efterlyser en ordentlig satsning på järnvägstransporter och menar, som han tidigare också sagt att allt inrikesflyg från Sundsvall och söderut skulle kunna ersättas av tåg, bara man satsade på utbyggnad och snabba tåg.-Det skulle gå att lyfta över cirka 20 procent av alla transporter från vägar och flyg till tåg och det skulle minska utsläpp av växthusgaser med flera miljoner ton. Tyvärr har vår regering inte visat vilja att satsa på tågtrafiken, säger Peter Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om