Förra året hade biografen 116.000 besökare, en siffra som Ronny Gerdin är mycket nöjd med.
- Det var mer än vi hade förväntat oss. Men man ska veta att Royal Astoria (före detta Sandrews) lade ner verksamheten i februari och det är svårt att veta hur mycket av deras publik som har kommit till oss istället.
Filmstaden i Luleå har sex salonger med totalt 546 stolar. Den minsta salongen rymmer 33 biobesökare och den största tar 197. Ronny Gerdin har jobbat åt SF Bio sedan 1999 och de senaste två åren har han varit ansvarig för biografen i Luleå.
Fyllde 20 år
Biografen öppnade den 25 mars 1988 och fyllde alltså 20 år alldeles nyligen. De första åren hade Filmstaden fem salonger men 1990 byggdes ett garage i fastigheten om och biografen fick sin sjätte och största salong.
I Luleå har biografen alltså inte känt av samma problem som biopalats i mindre städer. Det är svårt att veta om det beror på att värsta konkurrenten fick klappa ihop eller om det är lättare att hålla ställningarna mot nedladdare och andra hot i en större stad.
- Jag tror definitivt att mindre biografer drabbas hårdare av internetnedladdningen, menar Gerdin.
För att locka fler besökare har Filmstaden satsat på dagbio, bland annat för seniorer, unga mammor och förskolor.
- Det här är väldigt efterfrågat bland de äldre om vi har en bra film som passar dem.
Anpassning
Gerdin menar att de anställda på biograferna är tvungna att jobba mycket hårdare för att locka folk till salongerna nuförtiden. Det handlar bland annat om att snabbt anpassa programmet till filmerna och till publikens intresse. Det gäller att få ut max av varje film.
- Det går fortare och fortare i biobranschen. Numera ska omkring 350 titlar ut varje år och det innebär att vi arbetar under ett oerhört tryck. Varje film har kortare livslängd.
Konkurrensen om människornas tid har blivit mördande tuff och biograferna slåss i motvind mot ett enormt utbud av nöje, förströelse och underhållning.
- I dag kan till och med en stor film drunkna i det stora utbudet som finns.
Används inte
På Filmstaden i Luleå finns både traditionella filmprojektorer och digitala dito i samtliga salonger men de senare används inte för filmvisning.
- Vi visar inte digital film överhuvudtaget. Jag tror själv att övergången till digitala visningar ligger några år in i framtiden.
Däremot visar Filmstaden
reklamfilmen före filmerna på de digitala projektorerna. Förut hade man samma reklaminslag till alla filmer men nu kan de
lätt anpassas till en viss målgrupp eller åldersgrupp, om så önskas.
- Däremot kommer vi att köra digitala visningar från fotbolls-EM i sommar och dessutom kommer vi att börja visa konserter.
Går inte
Ronny Gerdin är optimist när det gäller biografens framtid men han menar att filmbolagen måste tillåta att fler filmer får ha premiär samtidigt i hela världen.
- Vi kan inte ligga 5–6 veckor efter USA. Då är det andra filmer folk pratar om.
En förändring som Gerdin märkt på senare år är den att folk tar sig tid att gå på bio när de är lediga. Sommaren brukar vara lågsäsong för biograferna men så är det inte längre.
- Vi förväntar oss mycket folk i sommar och det beror på att vi har flera bra filmer som dyker upp, exempelvis Indiana Jones och Mamma Mia. Vi är så otroligt beroende av filmerna. Har du bra filmer att erbjuda så kommer publiken.På Filmstaden i Luleå "presenterar" man fler och fler filmer, det vill säga att det är någon i personalen som kommer in i salongen och berättar lite kort om filmen och om vad som gäller under visningen, till exempel att mobiltelefonerna ska vara avstängda. Lite information om andra filmer kan också förekomma, även utlottningar av prylar.
- Det här är oerhört uppskattat, säger Gerdin.