En verkstad att räkna med

En matteverkstad ska snart bli verklighet på Måttsunds förskola. Syftet är att stärka matematikundervisningen. Ett stöd på 228.000 kronor beviljades nyligt. - Det ska bli jätteroligt att bygga upp verkstaden, säger förskolläraren Camilla Ajanki Eriksson.

FICK BIDRAG. Det var förskolläraren Camilla Ajanki Erikssons rapport som resulterade i att Måttsunds förskola beviljades 228.000 kronor till en matematikverkstad. Barnen heter  Eda Bergenudd, Anton Matti, Freja Hernell och Ida Henriksson.

FICK BIDRAG. Det var förskolläraren Camilla Ajanki Erikssons rapport som resulterade i att Måttsunds förskola beviljades 228.000 kronor till en matematikverkstad. Barnen heter Eda Bergenudd, Anton Matti, Freja Hernell och Ida Henriksson.

Foto: Linda Wikström

LULEÅ2007-11-08 01:45
Måttsunds förskola är en av 33 förskolor/skolor i hela landet som beviljats stöd till att stärka matematikundervisningen. Totalt valde Myndigheten för skolutveckling bland 300 sökande som fick dela på fem miljoner kronor, summorna varierade mellan 250.000-50.000 kronor. Ytterligare en skola, Porsöskolan, valdes ut i Luleå kommun.På Måttsunds förskola finns 54 barn. Ansvarig för matematikprojektet Camilla Ajanki Eriksson berättar att det var i fjol som hon gick en mattepilotutbildning. Det var hennes rapport som gjorde att förskolan beviljades stödet.- Jag lyckades förmedla budskapet om vad pengarna ska användas till, jag valde en matematikverkstad, säger hon.Ett basutbud
Matematikverkstaden ska finnas i särskilda lokaler på förskolan. Där ska ett basutbud med matematiska leksaker finnas, det handlar mycket om saker som går att stapla, sortera och räkna. Verksamheten ska vara styrd till olika stationer två gånger per vecka.- Men de ska också vara möjligt för barnen att gå dit när de vill. Det ska vara roligt att vara där med inspirerande miljöer. Pengarna ska även användas till vikarier så att övrig personal kan utbilda sig, säger hon.Halvor och fjärdedelar
Camilla Ajanki Eriksson berättar att på förskolan arbetar de redan nu med matte, dels med vardagsmatematik men även med styrda stunder. Det gäller att ta tillvara på de som finns, när Kuriren kom på besök var fruktstunden rena rama mattelektionen - men på ett inspirerande och lekfullt sätt. Lejongruppens åtta femåringar räknade ivrigt antalet bokstäver i fruktnamnen och antalet frukter som valdes ut. De till och med skrev siffror, stavade och räknade halvor och fjärdedelar.Förvånande kunskaper
- Lejongruppen har varit ganska kluriga. Första gången blev jag förvånad över hur mycket de kunde. Det är viktigt att använda rätt begrepp så som "färre" exempelvis när man pratar med dem i vardagen. Numera, vid måltiderna, säger de att de vill ha en fjärdedels macka om det är så mycket de vill ha, säger Camilla Ajanki Eriksson.Tidigare har de även jobbat mycket med formjakt utomhus. För Kuriren berättar Lejongruppens barn att de både hittat cirklar och ovala saker så som förskoleskylten. Även förskolans allra minsta barn deltar i matematikundervisningen. Då sorteras bland annat saker efter storlekar, färg och form. Ibland räknas också kottar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om