Norrbottningen tvekar om elbilar

En revolution är på gång i bilbranschen. Men än så länge är bara en procent av Norrbottens personbilar laddbara.

Gunilla Ahlqvist, säljledare för Volvo, vid Bilbolaget i Luleå går en elektrifierad framtid till mötes – även om många kunder ännu tvekar.

Gunilla Ahlqvist, säljledare för Volvo, vid Bilbolaget i Luleå går en elektrifierad framtid till mötes – även om många kunder ännu tvekar.

Foto: Björn Engström

Luleå2020-11-29 07:00

Prognoserna pekar på att laddbara bilar kommer att utgöra nära 30 procent av årets nyregistreringar i Sverige. Hos Bilbolaget i Luleå, som säljer Volvo, Renault, Ford och Dacia, märks intresset hittills mest på företagssidan.

– Det är nästan uteslutande företag, eftersom många har en policy att deras tjänstebilar ska vara miljöbilar, säger Gunilla Ahlqvist, säljledare för Volvo vid Bilbolaget.

Privatkunderna är mera tveksamma, tänker att de hinner med en bensin- eller dieselbil till innan omställningen är här på riktigt.

– Många vill ha stora bilar, kombibilar med fyrhjulsdrift. De vill kunna ta sig till fjällen, dra husvagnar och släpvagnar med skotrar och allt möjligt. De har ett ganska aktivt liv och känner oro för att de inte ska kunna använda en elbil till det, säger Gunilla Ahlqvist.

Färska siffror från Transportstyrelsen visar att av totalt cirka 140 000 personbilar i trafik i Norrbotten är totalt 1 494 laddbara bilar. 549 av dessa är rena elbilar medan 945 är laddhybrider. 

En mera utbyggd laddinfrastruktur skulle ge bättre fart på elbilsförsäljningen bland privatkunder, tror Gunilla Ahlqvist.

– I södra delarna av landet finns ju laddstationer lite överallt, vid restauranger, affärer och bensinmackar där det är naturligt att ha dem. Men här i norr har vi stora områden med bara skog, och då är frågan vem som ska vara intresserad av att sätta upp laddstationer.

Men omställningen är igång och branschen måste anpassa sig. 2045 ska Sverige vara koldioxidneutralt.

– Det kan tyckas långt bort, men Volvo säger att 2025 kommer 50 procent av det vi säljer att vara rena elbilar. Det är ju faktiskt väldigt nära i tid.

Volvo lanserar precis sin nya elbil i XC 40-serien. Den säljs till ett pris från 695 000 kronor. Fram till 2025 ska företaget introducera en elbilsmodell per år.

Elbilar är generellt dyrare än motsvarande fossilbränsledrivna modeller. Men då ska man komma ihåg att den som köper en bil med nollutsläpp av koldioxid får 60 000 kronor i bonus av staten, lägre skatt, lägre driftskostnader och lägre kostnad för service.

Tekniken går snabbt framåt, inte minst på batterisidan. Såväl elbranschen som bilbranschen tror på sjunkande priser på elbilar.

– Så blir det nog. Priserna kommer att gå ned i takt med att de fossila bilarna ersätts, även om elbilarna kanske kommer att vara lite dyrare, säger Gunilla Ahlqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!