- Jag och Jordon Prince-Wright, som jag lärde känna under utbildningen, gjorde en kortfilm ihop. Den utspelade sig i Frankrike på 1940-talet och vi tillbringade tre inspelningsdagar på ett rullande tåg. Filmen fick pris i Melbourne och vi ville fortsätta att samarbeta på något sätt, säger Axel August.
Kombinationen av deras personligheter fungerar bra, Jordon Prince-Wright är ett producentämne med stor drivkraft medan Axel blickar mer åt filmproduktionens konstnärliga aspekter. Och det har resulterat i långfilmen The Decadent and Depraved, en västernfilm som också utspelas längst västerut i Australien.
För Axel var det något med öken och cowboyfilm som lockade.
- Jag satte mig en kväll och skrev helt fritt om prisjägare, hus som sprängdes i luften - utan en tanke på bugdetbegränsningar. Det blev sammanlagt 20 sidor i form av en öppningsscen som sedan skickades in till ABC (Australian Broadcasting Corporation).
Tv-bolaget visade intresse och undrade om han kunde ha klart ett helt manus på tio dagar.
- Så jag satte mig och skrev 14 timmar om dagen...
Vi befinner oss nu i slutet av 2015 och ABC har bidragit med utvecklingspengar. Manuset har hunnit fram till sjunde draftet, skådespelare har börjat att castas i Perth och kontakter med finansiärer har inletts. En av huvudpoängerna med filmen är att ringa in det västaustraliska landskapet genom resor och förflyttningar, att visa upp dess skiftande miljöer.
Likaså var samarbetet med shires, de lokala "regeringarna" i regionen, av stor vikt. Varje shire är enligt lag ålagda att spendera en viss summa pengar på kreativa verksamheter och Axel och Jordon ägnade flera veckor åt att besöka dessa shires för att presentera filmprojektet. De shires som inte kunde ställa upp med pengar bidrog i stället med gratis hotellboende, utrustning och andra praktiska insatser.
- I slutänden hade vi en budget på åtta miljoner svenska kronor, och vi hade tillgång till ett tjugotal hästar och två helikoptrar.
Inspelningsstarten skedde i mitten av 2016, där inledningsscenen filmades i södra delen av västra Australien.
Vad har du velat fokusera på i den här berättelsen?- Hur landskapets, miljöns, kärvhet påverkar de som befinner sig där, hur de dras till extrema handlingar och förändras på grund av omständigheterna.
Vad har ni haft för filmiska referenser?- Visuellt har vi tittat på Clint Eastwoods västernfilmer, den typiska crashzoomen (snabb inzoomning mot ansiktet) var till exempel något vi ville ha med. Christopher Nolans vida bilder var också en förebild. En annan tanke var att låta kameran gå och inte klippa för mycket och låta bakgrunden tala som i De sju samurajerna.
Medan The Decadent and Depraved är ute på festivalturné och vinner priser är Axel August tillbaka i Sverige sedan ett år. Han har hunnit att bekanta sig med filmbranschen här genom jobb som produktionsassistent och assisterande regissör.
Vilka är dina närmaste planer?- Jag vill gärna stanna i Sverige framöver. Nu hoppas jag på det långfilmsmanus jag skriver på, ett hämnddrama som utspelas i nutid i Sverige och handlar om en invandrartjej. Samtidigt är jag mer bekväm med engelska än svenska, efter att bott utomlands i många år, så ett annat alternativ är Kanada. Vi får se.