En reporter med "cykeltur"

Nog får jag vara med om en hel den ovanliga saker i mitt reporterjobb. Men hur ofta får man cykeln lagad av sina initierade intervjuoffer!? Det hände sig dock i går på grund av att cykelhistorikern Gert Ekström var inbjuden till Luleå för att kåsera om cykelns historia. Kuriren fick en pratstund med honom och inbjudarna från Cykelfrämjandet och Luleå kommun, och medan intervjun pågick så lagade trenne cykelvurmande män bakbromsen på min cruiser. Tala om engagemang i ämnet!

WANTED! Från 1890 fram till 1930 fanns registreringssystem i Sverige gällande cykel. Så här såg skyltar och registreringsbevis ut.

WANTED! Från 1890 fram till 1930 fanns registreringssystem i Sverige gällande cykel. Så här såg skyltar och registreringsbevis ut.

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2008-05-08 06:00
Det är stimulerande att träffa människor som är förälskade i sina specialämnen och Gert Ekström, Luleå kommuns Bengt Hakanen och Cykelfrämjandets Rolf Modigh är praktexempel. Och visst är det så, att cykeln och cykling engagerar! Ta upp ämnet och folk börjar vinda med ögonen, åkalla minnet av farfars Husqvarna eller dra sig mot cykelstället för att diskutera sin egen hoj - eller för all del grannens flotta sportraket kanske. Det är något speciellt med cykling och cykeln - "det enda fordon som kan bära en människa och som en människa kan bära", säger Gert Ekström filosofiskt, ja om man undantar sparken då ... (reds.anm.)Höghjuling
Gert Ekström, pensionerad intendent på Tekniska museet i Stockholm och tillika författare, bland annat till boken Älskade cykel vet hur det startade för honom, med cykelintresset.- Det var nog när jag som ung blev kontaktad av en gammal man som undrade om vi behövde någon cykel till studentspexet. Jag trodde det handlade om någon transportcykel men efter att ha pustat upp till vinden fyra våningar så var det en höghjuling! som uppenbarade sig! "Vad ville farbror ha för cykeln? "25 kronor"! Oj! Ekström, som tagit som sin uppgift att skriva svensk teknisk historia, var i onsdags inbjuden av Cykelfrämjandet i Luleå via Rolf Modigh och Luleå kommun och dess cykelprojekt "Framtidsvägen" via transportrådgivaren Bengt Hakanen. Tanken var att inspirera fler till cykling vid en föreläsning för allmänheten i Kulturens hus.En fluga
- För miljön, hälsans, trafikmiljöns skull. Cykeln är ju ett så bra transportmedel på alla sätt och vis och för alla områden. Du sparar miljön och om fler cyklar behöver inte kommunen bygga flera parkeringar i stan. Man främjar hälsan, man får se mycket och man slår alla flugorna i en smäll menar Rolf Modigh och Bengt Hakanen. Och Gert Ekström håller med.Att Gert Ekström, som är en mycket publik personlighet, inte haft särskilt svårt att skriva en bok om cykelns historia förstår man när man träffar honom. Han hinner på en rätt begränsad tid lämna en massa intressanta data och historiska vinklar. - Visste du att din arbetsplats ligger mitt emot en gammal cykelfabrik? frågar han muntert uppfordrande undertecknad reporter som just fått sin cykel lagad av expertisen. Jodå, i gamla anrika Brandfors-huset mitt emot Kuriren låg en gång en gammal cykelfabrik där det tillverkades stadens egna hojar. Vad de hette är oklart. Faktum att av genom historien 2.500 svenska cykelemblem som märktes på den svenska cykelparken så återfinns tio faktiskt i Luleå.Som att äga Rolls
Cykeln var när den kom i bruk en statussymbol, 1860 då var den ett kostsamt fordon framfört av bemedlade högreståndsfolk i finkläder. Kring denna tidsperioden var cykeln lite av Rolls Royce berättar Gert Ekström. - Och visst är det återigen status med en fin cykel och hjälm, svarar Gert Ekström på direkt fråga. - Men jag tycker folk lägger för mycket pengar på en cykel i dag. Fyra -femtusen kronor! Det blir ju mycket pengar för en barnfamilj. Man kan få en bra cykel mycket billigare, säger han och det visar sig att han talar om andrahandsmarknaden av gamla svenska godingar - det bästa som tillverkats och kommer att ha tillverkats. Kvalitéer som Apollo 1939- dagens Kronan talar för sig, anser han som själv kör utan finesser.Snygga ben- Inga växelcyklar men det gynnar bara mina snygga ben, säger han och får reportern att tystlåtet kontra med att" man skulle kanske koppla bort växlarna".Bra material i dagens cyklar gör också att den traditionella gubbhojen med stången är på väg ut. Den säljer enligt uppgift allt sämre eftersom den bekvämare dammodellen är ett bra, vridstyft och stadigt alternativ. Med generöst utrymme för insteg är den lämplig för alla åldrar även för den 80-åriga pigga och cykelvana lovar cykelmännen i kör. - En bra cykel ska inte vara för stor heller, viktigt att tänka på vid köp. Egentligen ska du kunna sätta ned fötterna i backen när du sitter på sadeln, tipsar Rolf Modigh som för övrigt i sin förening har 150 medlemmar. Men han vill ha fler och vill se fler cykla till jobbet och annars också. Han har, liksom kommunen, insett att ökat cyklande är ett självspelande piano i planeringen för framtida trafiklogistik.Hundbomber, radio på ramen och registrering av cyklar, ja, det finns mycket kul att upptäcka i cykelns historia. I dag är man minst lika upptaggad på utecklingen även om vissa är något "layed back" som föreningen "Liggisterna" som hojar liggande! Skojar jag? Nej helt seriöst, jag är absolut inte ute och cyklar!"
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om