En olycksalig nyordning

Här är Luleås lurigaste korsning.
Smedjegatan?Skeppsbrogatan.
Två olyckor senaste två dagarna.
? Något av en trafikfälla, säger trafikpolischefen Gunder Eriksson om korsningen.

LULEÅ2004-08-27 06:30
För ett år sedan debuterade nya busslinjerna genom centrala Luleå. Då genomfördes också en trafikomläggning.<br>Gamla kära Smedjegatan som varit en slags genomfartsled sedan gammalt fick en annan status i korsningen med Skeppsbrogatan.<br>Korsningen ligger alltså granne med köpcentret Strand. Skeppsbrogatan är den gata som går upp på baksidan av Shopping, förbi gamla nedbrunna Folkets hus.<br>Numera ska bilister som kommer på Smedjegatan, både från Smedjanhållet och Bodenhållet, lämna företräde för bilar som svänger ut från Skeppsbrogatan.<br>Kollektivtrafik har företräde<br>Anledningen till nyordningen är att man vill ge kollektivtrafiken företräde i korsningen. En rad tunga busslinjer går via Smedjegatan?Skeppsbrogatan.<br>På onsdagen inträffade en olycka i korsningen. En bil som körde Smedjegatan mot Boden stannade för att lämna företräde, helt enligt regelboken. De bilar som kom efter första bilen var inte med på noterna utan körde in i varandra i en seriekrock. Två personer skadades lindrigt.<br>Ytterligare en olycka inträffade vid lunchtid på torsdagen. Uppgifterna från polisen är knapphändiga, men en person skadades mer allvarligt.<br>På Kurirens bild ser man att en svart bil kommit från Bodenhållet för att göra en vänstersväng in på Skeppsbrogatan. Antingen har mötande bil kommit på Smedjegatan och krockat med förstnämnda bil. <br>Eller så har ett fordon kommit från Skeppsbrogatan och svängt ut med kollision som följd.<br>I båda fallen gäller väjningsplikt för den svarta bilen.<br>En tredje olycka rapporteras från i vintras i korsningen. Senare på torsdagseftermiddagen stod Kuriren en stund och studerade trafiken som dock var rätt gles. Några noteringar gjorde vi.<br>n En motorcyklist från Smedjanhållet dundrade sorglöst förbi korsningen som om han var på Highway 61, ungefär. <br>n En bilist hade samma inställning. Räddningen blev att en bil från Skeppsbrogatan stannade innan utkörning, trots att fordonet hade företräde.<br>n Stor osäkerhet tycks råda i korsningen. Som tur är tar många det lugnt och följer nämnda bilists exempel och stannar, trots att företräde gäller.<br>n Det rätt flitigt frekventerade övergångsstället verkar ytterligare röra till det.<br>Med ovan nämnda i bagaget: För den som har kört i Luleå centrum i 30 års tid har nyordningen säkert svårt att fastna i minnet. Trots att korsningen varit i bruk under ett år.<br>Rune Karlberg, trafikingenjör vid Luleå kommun:<br> ? Om du kommer Smedjegatan sitter skyltar med väjningsplikt på båda sidor om vägen. Jag vet inte vad vi kan göra mer för att förstärka att det är väjningsplikt där. Rent skyltmässigt är det svårt. Vad man skulle kunna göra är att få till något som sänker hastigheten och som då ökar uppmärksamheten. <br>Rune Karlberg har pratat med polisen om övervakning.<br> ? Det finns bilister som struntar i väjningsplikten. Antingen struntar de i skyltarna eller ser dem inte.<br>Trafikljus?<br> ? Ja, frågan är bara vad som händer om de inte ser att det är rött ljus. Vi hade en sådan olycka i veckan vid Barnens hus.<br>Inte särskilt lycklig<br>Gunder Eriksson är inte särskilt lycklig över korsningens utformning.<br> ? Kommunen vill att vi ska ha övervakning, men det har vi inte resurser till. Och om kommunen bygger en trafikfälla kan inte vi ta på oss det. Det normala är att antingen gäller högerregeln eller så är den väg som går rakt fram huvudled, konstaterar Gunder Eriksson.<br> ? I stället för att sätta upp trafikljus har man gjort så här. Som det är byggt är det något av entrafikfälla, det går inte att komma i från. Om korsningen ska bli trafiksäker och bussarna ska kunna ta sig ut på ett smidigt sätt måste man ha trafikljus.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om