En ny frisk turistfläkt

Jan-Erik Jaensson blir ny VD för Norrbotten?Lappland.
Han kommer från Handelshögskolan i Umeå och har marknadsföring som nisch.

LULEÅ2005-10-26 06:30
Det har gissats och spekulerats mycket under rekryteringen av tidigare VD:n Mats Åströms efterträdare. Processen tog mer än ett halvt år och resultatet blev en överraskning.<br>Få om ingen hade tippat Jan-Erik Jaensson, utan i stället trott på någon som redan hade fötterna i branschen.<br>&nbsp;? Vi är övertygade om att vi har gjort ett bra val genom hans bakgrund inom marknadsföring, säger Birgitta Nilsson, ordförande i Norrbotten?Lappland och turistbyråchef i Jokkmokk.<br>Marknadsföring<br>Umeåbon Jan-Erik Jaensson, 49, börjar sitt jobb 1 januari, men bor i Sandnäset utanför Luleå sedan ett och ett halvt år. Han är född i Stockholm men har bott i Umeå sedan han var 23 år. Efter sju år som försäljare inom byggsektorn utbildade han sig till ekonom vid Handelshögskolan i Umeå där han arbetat under senaste 20 åren.<br>Mycket av arbetet har bestått i att undervisa i marknadsföring.<br>&nbsp;? Jag tycker att det ska bli jätte-kul att jobba med turism, säger Jan-Erik Jaensson. Jag har rest mycket i världen och varit kund, haft det perspektivet, men också varit mycket intresserad av turistbranschen. Min bakgrund som expert i tjänstemarknads-föring ska bidra till att öka turistnäringen i Norrbotten.<br>Har pejl<br>Han säger sig inte känna till så mycket om länets besöksnäring. Genom att hans fru är från Luleå har han dock god pejling på länet som sådant.<br>Vad tror du saknas för att turistnäringen i Norrbotten ska ta det stora språnget?<br>&nbsp;? Jag har inget recept innan jag satt mig in i vad alla duktiga företagare håller på med. Men jag har en känsla av att litet mer marknadsföring inte skulle vara fel. Fler och fler reser i dag och när de planerar tar de hjälp av internet. Därför måste det finnas information på webbsidorna på flera språk. Och Norrbotten har mycket att erbjuda, tillägger han.<br>Jan-Eriksgata<br>Är man i finska Lappland bättre på att locka till sig turister än vad vi är?<br>&nbsp;? Det kan jag inte uttala mig om.<br>En Jan-Eriksgata väntar som första uppgift när han sätter sig i VD-stolen.<br>Mats Åström jobbade hårt med att tillsammans med näringen forma en strategi för turismen i Norrbotten. En handlings- och affärsplan finns framtagen.<br>&nbsp;? När processen nu är klar måste någon ta itu med arbetet att gå vidare, förklarar Birgitta Nilsson. Vi går in i en ny fas och man kan säga att Jan-Eriks uppdrag blir litet annorlunda än det Mats hade.<br>Nye VD:n har inte så stor erfarenhet av turistbranschen?<br>&nbsp;? Nej, och från början hade vi en tanke på att anställa någon med stor erfarenhet. Men det är inte alltid som detta är det bästa heller. Jan-Erik har erfarenhet av marknadsföring och äger kvalifikationer som kan vara viktiga nu. Och han kommer in med helt friska ögon och kan se saken på ett helt annat sätt än vad vi gör som sysslar med turism dagligdags.<br><br>Faktanorrbotten?lappland<br> Norrbotten?Lappland är länets paraplyorganisation för besöksnäringen. Både enskilda företag och lokala organisationer som Kiruna?Lappland och Visit Luleå är medlemmar. Norrbotten-Lappland ersatte 2001 den gamla organisationen Norrbottens Turistråd. Sedan 2003 har man arbetat intensivt med att öka samarbetet mellan aktörerna i länet och skapa en gemensam målbild för besöks-näringen i Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om