En miljard till nya banan
Regeringen skjuter till drygt en miljard kronor extra till Haparandabanan. - Fantastiskt roligt, säger Katarina Norén på Banverket. Beskedet innebär att banan elektrifieras samtidigt som den byggs.
Foto:
Därtill skjuter regeringen till 185 miljoner kronor på kapacitetshöjande åtgärder i norra Sverige. Konkret handlar det om vissa prioriterade projekt på Malmbanan och norra stambanan; en bangårdsförlängning i Abisko och en mötesplats i Brattbyn utanför Umeå hör till de projekt som prioriteras hårdast av Banverket. Ytterligare en viktig satsning är 170 miljoner kronor till Ostkustbanan (Gävle-Uppsala), som behöver få fler mötesplatser när trafiken på Bothniabanan och Ådalsbanan ökar. I budgetpropositionen den 22 september kommer regeringen att föreslå en finansiering av Ådalsbanan, så att den kan bli klar samtidigt som Bothniabanan. Landstingsrådet Kent Ögren (s) kommenterar regeringens infrastruktursatsning:Nöjd
- Jag känner mig rätt nöjd med de besked vi fått hittills.- Det är bra ur norrbottnisk och norrländsk synpunkt att det ges pengar till fortsatt utbyggnad av Ådalsbanan för att bygga bort de flaskhalsar som finns. Kent Ögren hoppas på ytterligare ett positivt besked i dag, då regeringen flaggat för att ytterligare satsningar ska presenteras. Kent Ögren hoppas på 250-300 miljoner kronor till fortsatt projektering av Norrbotniabanan. -Det är väldigt viktigt att vi får det beskedet. Då är chansen stor att vi får med Norrbotniabanan i den långsiktiga investeringsplanen. I dag ska också företrädare för de fyra nordligaste länen träffas i Umeå för att enas om en gemensam strategi för infrastruktursatsningar 2010-2020. Det är regeringen som har begärt att få in synpunkter från länen. Det finns ett färdigt förslag som politikerna ska behandla.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!