Det var fullt ös i Kulturens Hus på lördagen. Massor av besökare valde bort det ljuva vårvädret och minglade runt på mässans cirka 40 stationer. Här bjöds på snack med mäklare, seminarier med Sveriges mest kända bostadsbloggare Frida Ramstedt, till minikurs i tavelhängning, husbyggarskola och god mat i reastauranterna Meat & Eat och Meet & Sweet samt skapande verkstad för den hugade.
Mässan, som pågår både lördag och söndag, har samlat alla möjliga verksamheter som speglar varje del av vardagslivet. Här finns husleverantörer, varav tre från Finland. Fastighetsmäklare ger goda råd till folk i försäljningstankar. Sveriges främsta bostadsbloggare, Frida Ramstedt,Trendenser, föreläste på lördagen från restaurangscenen för en stor publik om allt från trender i inredning till hur man fixar fräsch inomhusluft bara genom att köpa rätt sorts krukväxter.
Bakom mässan, som alltså öppnade för första gången och har ett unikt koncept, står kommunikationsbyråerna Meramedia och Märkvärdig samt Kulturens Hus. Och tanken är att den ska bli återkommande.
– Ja så har vi tänkt. Det här är en modern mässa i en form som saknats i Luleå och dessutom ligger den mitt i stan. Här kan man äta gott, handla i "pop up-butiker och gå omkring och bara inspireras säger projektledaren Johanna Grimståhl från Meramedia.
Mässans namn anspelar på en grundtanke om hållbarhet och rättvisa vilket går som en röd tråd genom mässans koncept. Och som ett led i den grundtanken skänks i år 20 procent av biljetintäkterna från mässan till FN:s flyktingorgan UNHCR.