En makalös manick

Den är liten och praktisk och riktar sig främst till kvinnor, men även män har nytta av den. - Vår produkt måste man ha, säger Annelie Nyberg.

VÄCKER NYFIKENHET. "Själva använder vi den när vi går på fik. Folk blir nyfikna och undrar vad det är", säger försäljningschefen Sofie Lundbäck (längst bak till vänster) kollegorna heter  Linn Bilander, Annelie Nyberg och Isabelle Lindberg. Foto: EIJA DUNDER

VÄCKER NYFIKENHET. "Själva använder vi den när vi går på fik. Folk blir nyfikna och undrar vad det är", säger försäljningschefen Sofie Lundbäck (längst bak till vänster) kollegorna heter Linn Bilander, Annelie Nyberg och Isabelle Lindberg. Foto: EIJA DUNDER

Foto: EIJA DUNDER

Luleå2009-11-27 06:00
Tjejerna som alla går i årskurs två på friskolan Norrlands entreprenörsgymnasium är mycket nöjda med produkten som deras UF-företaget Must have UF säljer. Under en brainstorming kom de fram till vilken produkt de ville ha.- Vi utgick från ett problem som vi själva upptäckt, berättar företagets administrativa chef, Linn Bilander.Problemet som krävde en lösning handlade om handväskan, var den ska hängas under möten, konferenser eller vid ett besök på ett fik.- Då det inte finns någonstans att hänga väskan slänger man den lätt på golvet, men med vår hopfällbara väskhängare kan man lätt hänga upp den på bordskanten, säger Linn Bilander.Totalt klarar väskhängaren en vikt på fem kilo så även andra slags väskor och jackor kan hängas på den. - Vi säljer den främst till företag och marknadsför den som något de kan ge bort, en "give away", företagen kan även få sin logga på. Ju fler de köper desto bättre pris, själva produkten importeras från mellanöstern, förklarar vd:n Annelie Nyberg.Uf-företaget registrerades i september och redan nu har tjejerna sålt närmare 300 stycken väskhängare. Varje vecka ägnar de tre till fyra skoltimmar samt en hel del fritid åt Must have UF.- Det är kul, alla lägger ned extra tid, säger marknadschefen Isabelle Lindberg.
UF-företagUng Företagsamhet är ett utbildningskoncept för gymnasieelever. Under ett läsår får eleverna uppleva ett företags livscykel genom att starta, driva och avveckla ett UF-företag.
Det är eleverna själva som tar fram affärsidén, genomför marknadsundersökningar och skaffar startkapital genom försäljning av riskkapitalsedlar.Källa: Ung företagsamhet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om