En kulturskola för alla
Jättejättebamsekul. Så beskriver en av särskolans elever tiden på Kulturskolan där deltagarna uttryckt sig i dans, teater, musik och bild.
NÄTVERK. Efter att det nationella projeket Pascal avslutats är det dags att bilda nätverk. Ann Sidén, Luleå, Ingrid Vikman, Luleå, Hannele Scherling, Kalix, Karin Johansson, Boden, Ida Pettersson, Kalix, Helén Nilsson, Luleå och Nilsgustaf Bergström, Luleå.
Foto: Eija Dunder
Syftet med projektet har bland annat varit att deltagarna ska få kunskap om olika funktionsnedsättningar, arbetssätt och metoder som används inom den estetiska undervisningen för barn och ungdomar.Gruppen från korttidstillsynen som kommit till Kulturskolan har satt ihop Häxbröllopet där bland annat spännande ting som något som svävar, bulleribång och häxvals ingått, resultatet blev som sagt "jättejättebamsekul".Nu har Pascal mynnat ut i ett nätverk där specialpedagoger samt kulturskolelärare från Luleå, Kiruna, Kalix och Haparanda ingår. Syftet är att utveckla kunskapen mellan de estetiska ämnena och specialpedagogik. - Vi vill öka tillgängligheten, kulturskolan ska vara till för alla, säger Ingrid Vikman, Kulturskolan i Luleå.Pascal har även genererat annat positivt. Nilsgustaf Bergström, musiklärare i Luleå som bedriver musikterapi, berättar att statusen att jobba med barn och unga med någon svårighet höjts. Själv träffar han 42 enskilda elever i veckan.- För eleven blir det inte bara en fysisk förbättring utan även det mentala kommer. Musiken är medlet, inte målet, förklarar Nilsgustaf Bergström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!