En kampanj med mening

Försäljningen av Rosa bandet, för bröstcancerforskningen, kulminerade i helgen. En kampanj med mening, resonerade familjen Wiklund från Auktsjaur, som hörde till de som öppnade börsen i Luleå.

LULEÅ2005-10-31 06:30
Insamlingen via Cancerfonden pågår oktober månad ut. Systrarna Emma, fyra år, och Sara, två år, bidrog via familjen till insamlingen när de nu ändå var på besök i Luleå och mötte Rosa bandet-försäljare engagerade från Luleå basket. Mamman Maria Wiklund berättade att en moster till henne avlidit i bröstcancer. <br>Bra ändamål<br>Ann-Marie Sammeli från Luleå hörde också till dem som köpte bandet till förmån för forskningen.<br>&nbsp;? Jag har sett kampanjen tidigare och tänkte att jag nu skulle köpa. Det är ju till ett bra ändamål, sade hon.<br>Insamlingen i Luleå centrum i lördags genomfördes parallellt med en aktion som Luleå & Co höll i.<br>Rikskampanjen för medel till cancerforskningen har pågått hela månaden och innan Luleå basket inledde sin försäljning av kampanjband hade det i Luleå samlats in över 58.000 kronor och låg på plats 50 av kommuner i landet, enligt den eftersläpande kampanjstatistiken från Cancerfonden. Vid slutsammanräkningen kommer beloppen att ha stigit.<br>Kalix på andra plats <br>Bidragen som summeras kommunvis kommer antingen från försäljningen av rosa band att bära synligt, eller från sålda aktivitetskort och från insamling via internet. Av aktiviteter i Luleå har hört bland annat gruppträning i sporthallen vid universitetet, träning i ett gym och insamling i samband med en match Luleå basket genomfört under insamlingsmånaden.<br>Under lördagen låg Kalix på andra plats på listan över orter i länet som samlat in mest pengar.<br>En rikskampanjgala i TV 3 den gångna veckan drog in över 28 miljoner kronor.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om