Under måndagen kom beskedet att isvägen till Hindersön och Storbrändön, efter vissa bekymmer, nu är redo att ta emot biltrafik. Isvägen till Sandön är öppen sedan länge och för några vecjkor sedan öppnade vägen till Junkö. Två ton är maxvikt över Brändöfjärden men Patrik Ruumensaari tror att den kan komma att ökas på ganska snart.
Trots att det varit väldigt kallat har det ändå inte gått helt smärtfritt. I början av januari stormade det upp till öppet vatten där isvägen skulle gå och när is-sjoken fryste ihop har isen varit dålig på vissa ställen.
– Det har varit bekymmer mitt på fjärden med sprickbildning. Sedan är det inte bra att det är för kallt, det bästa är när temperaturen pendlar lite grand, säger Patrik Ruumensaari.
Det är inte första gången som det krånglar med just vägen över Brändöfjärden.
Kommunen lägger ner en hel del resurser på att hålla isvägen öppen trots att det ibland bara blir några veckor av möjlighet till biltrafik på isen. De varma vintrarna och klimatsvängningarna gör att det också blir mer osäkert läge i framtiden. Just vägen till Hindersön och Storbrändön brukar öppna sist och i år lär det bli betydligt mindre trafik på vägen eftersom Jopikgården inte ska hålla öppet.
Arrendatorn Brändö Skärgårdsturism har dragit sig ur avtalet med kommunen på grund av dålig lönsamhet.
Vad tror du, kommer det vara värt att hålla isvägen öppen i framtiden?– Vi får ett stadsbidrag av Trafikverket för att hålla uppe isvägarna och så länge vi får det stadsbidraget så ska vi hålla uppe isvägarna. Men allting kan ju ändras, det beror på vad våra politiker säger i framtiden.
Bidraget är ändå bara en liten del av den totala kostnaden för isvägarna, kommunen står för lejonparten av kostnaden.
– Det är en jätteliten del sett mot vad det kostar, konstaterar Patrik Ruumensaari.
Men att det finns ett stort intresse bland ö-borna och stugägarna råder det ingen tvekan om, enligt Patrik Ruumensaari.
– De är jätteglada över att vi håller uppe isvägen, säger han.
Isvägarna och isbanan runt centrumhalvön är i dag en viktig del i Luleås identitet. Det kostar – men ger även intäkter som är betydligt svårare att specificera än utgifterna.
– Vi kan inte heller mäta allt i pengar utan det här är något vi gör för medborgarna så att det blir en trevlig stad att bo i, konstaterar Patrik Ruumensaari.
Några planer på att utöka vägnätet på isarna finns inte i nuläget.
– Inga nya kommer det göras. Det blir bara till dem vägar som vi har stadsbidraget till. I dagens spartider drar vi inte upp någon ny, säger Patrik Ruumensaari.