"En halv järnväg är ingen fullträff"

Både ris och ros. Förslaget till en ny nationell transportplan möts av blandade reaktioner hos Luleås politiker.– Vi hade gärna sett att hela Norrbotniabanan hade funnits med i förslaget, säger Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten.

HALVNÖJD. "Till stora delar ett positivt besked för Norrbotten även om en halv järnväg inte är någon fullträff", säger S-ordförande Fredrik Lundh Sammeli.

HALVNÖJD. "Till stora delar ett positivt besked för Norrbotten även om en halv järnväg inte är någon fullträff", säger S-ordförande Fredrik Lundh Sammeli.

Foto: Elsa Rensfeldt

Luleå2017-08-31 15:07

Under torsdagen presenterades Trafikverkets förlag till den kommande nationella transportplanen, som ska gälla från 2018 till 2029.

Totalt motsvarar investeringarna förslaget 622,5 miljarder kronor. Det är i skrivande stund oklart hur stor del av den summan som tillfaller Norrbotten men fyra delar av förslaget är oavsett det viktiga för både Luleå kommuns och hela länets räkning.

1. Satsning på att muddra för större fartyg i Luleå hamn

2. Förstärkt stambana som underlättar för stålpendeln

3. Förstärkt malmbana för malmtransporterna

4. Satsning på Norrbotniabanan genom att inleda en utbyggnad av järnvägen mellan Umeå och Skellefteå

Luleås förste kommunalråd Yvonne Stålnacke är mycket positiv och menar att kommunens arbete gentemot Trafikverket har givit resultat.

– Norrbotten har fått gehör för de behov som finns, inte minst hos näringslivet, säger Yvonne Stålnacke i en kommentar till Norrbottens Media.

Hon får medhåll av Niklas Nordström.

– Muddringen av farleden till Luleå hamn finns med i förslaget och därmed kan Malmporten förverkligas. Sedan tidigare har EU konstaterat att det här är ett angeläget projekt och Trafikverket gör samma analys. Nu kan norra Sveriges industrier leverera än mer exportintäkter till Sverige. Sammantaget är det här mycket bra för Luleå och för hela Norrbotten, säger Niklas Nordström i ett pressmeddelande.

Lika glad är Yvonne Stålnacke över satsningen på stambanan och den så kallade "Stålpendeln".

– Det förbättrar SSAB:s förutsättningar att transportera och jag vet, med mina rötter där, hur oerhört viktigt det är. Problemen längs stambanan, med avbrott och hastighetssänkningar, har ju inneburit stora problem för SSAB.

Samtidigt är Luleås kommunalråd inte helt nöjd med att bygget av Norrbotniabanan enbart sträcker sig till Skellefteå fram till 2029, enligt tjänstemannaförslaget..

– Vi hade såklart hoppats att även Skellefteå-Luleå skulle finnas med men vi hade heller inte fått några sådan signaler eller löften. Positivt att det ska byggas till Skellefteå, då finns det försås en fortsättning också.

Även Fredrik Lundh-Sammeli, S-ordförande i Norrbotten, hade hoppats på mer satsning på Norrbotniabanan.

– Till stora delar ett positivt besked för Norrbotten även om en halv järnväg inte är någon fullträff. Norrbotniabanan till Skellefteå är ett viktigt etappmål men det är fortfarande i Norrbotten en stor del av svensk export skapas, säger Fredrik Lundh Sammeli i ett pressmeddelande.

Vi uppdaterar med fler kommentarer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om