En glassig lektion

Eleverna från Svartbjörsbyn i Boden fick en annorlunda lektion på universitetet i går.
De fick se hur man tillverkar glass ? ett exempel på att kemi kan vara både spännande och ge ett välsmakande resultat.

LULEÅ2004-01-23 06:30
Eleverna som går i årskurs fem och sex i Svartbjörsbyns skola hade blivit inbjudna till universitetet av Maria Jonsson som är rekryteringsansvarig på institutionen för samhällsbyggnad. Hon har tidigare besökt deras skola och då blivit så imponerad av elevernas uppfinningsrikedom. <br> ? De har haft ett teknikprojekt under hela hösten, så kallade pillardagar, då de har fått hitta på egna uppfinningar, berättade Maria Jonsson. <br>Fixade besöket<br>Hon tyckte att det kunde vara kul för barnen att få besöka universitetet och ordnade med ett studiebesök för dem, för att stimulera deras teknikintresse. <br>När barnen besökte universitetet i går fick de se hur man gör glass och lyssna till en miniföreläsning om hur man bygger broar. Dessförinnan hade de 60 eleverna besökt Teknikens hus. <br>Glasstillverkning<br>Tre doktorander från institutionen för kemi och tillämpad geovetenskap visade barnen hur man gör glass. <br>De vispade ägg, strösocker, vispgrädde och litet mjölk. Och så till sist det mest spännande momentet ? en termos med flytande kväve. <br>Barnen trängdes kring bordet när det iskalla flytande kvävet hälldes ned i skålen. En vit bubblande dimma steg upp ur skålen, till barnens stora förvåning.<br> ? Ungefär så här är det att vara kemist. Man håller på och blandar ihop olika kemikalier, berättade doktoranden Olov Öhrman för barnen. <br>Smakligt experiment<br>Sedan fick barnen naturligtvis provsmaka den nytillverkade glassen. <br> ? Det var gott, tyckte både Moa Norin och Madelene Carlsson som båda är 12 år. <br>Att det inte var svårare än så att göra glass visste inte flickorna. Ingen av dem brukar hålla på och experimentera hemma, men i skolan har de fått pröva på att konstruera helt egna saker.<br> ? Vi tog med oss elektriska grejor hemifrån till skolan och så skulle vi göra en uppfinning av dem. Jag hade med mig en telefon som jag gjorde en fågelgunga av, berättade Moa Norin. <br> ? Jag gjorde en packare, som man använder när pennvässaren har blivit full så att man inte behöver tömma den, sade Madelene Carlsson. <br>Stimulerar kreativitet<br>Lärarna Lena Sandlin, Annika Nilsson och Thomas Nilsson förklarade att dels är de själva intresserade av teknik, dels vill de stimulera barnens kreativitet och uppfinningsrikedom. <br>Det är bakgrunden till pillardagarna, då barnen fritt har fått experimentera och uppfinna. Barnen har också fått träffa riktiga uppfinnare som berättat hur det fungerar i verkliga livet. <br>Senare i vår ska barnen delta i Teknikens hus uppfinnartävling. <br> ? Nu är vårt mål att vi ska vinna första, andra och tredje pris, sade Lena Sandlin glatt. <br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om