En gammal taktik avgör valet?

I tider då jakten på röster sker i de sociala medier väljer tre partier en gammal, beprövad valtaktik.Operation Dörrknackning.

Leder operationen. Det är Amir Taghian som leder kvällens röstjakt på Porsöberget i Luleå.

Leder operationen. Det är Amir Taghian som leder kvällens röstjakt på Porsöberget i Luleå.

Foto: Per Lundström

Luleå2014-08-25 11:20

Socialdemokraternas interna målsättning är att besöka 1,3 miljoner människor innan valdagen 14 september. I Norrbotten har kampanjen pågått sedan i början av augusti.

– Det finns inget som slår det personliga mötet. Vi är ute fem kvällar i veckan och arbetar lika mycket med telemarketing, berättar Luleås kommunalråd Niklas Nordström.

Kuriren var med när partifolket besökte villakvarteren på Porsöberget i Luleå. En av dem som fick oväntat besök var Annelie Hedström.

– Det är kul att prata politik. Jag pratar gärna mer, men i kväll har jag en gäst vid middagsbordet och kan därför inte ta upp alla mina frågor.

Annelie Hedström har redan bestämt hur hon ska rösta, men tycker att det personliga samtalet är att föredra framför TV-debatter som ibland hamnar utanför hennes intressesfär.

Även Moderaterna söker upp väljarna i deras hem.

– I de tre senaste valen har vi knackat dörr. Det har ökat kraftigt i omfång för varje val. Det är det bästa sättet att kommunicera med väljarna. Just nu har vi ett 30-tal personer i gång i Luleå, förklarar gruppledaren Anders Josefsson.

Rättvisepartiet Socialisterna är det tredje partiet som befinner sig på vandring.

– Vår taktik är att prata med så många som möjligt. Vi kombinerar hembesöken med flygblad som vi delar ut innan, så att folk får möjlighet att ställa frågor kring vår politik, säger Jonas Brännberg.

Bland övriga partier kretsar strategin kring valstugor, offentliga möten och valaffischering. I det senare avseende har Vänsterpartiet valt en egen väg. Efter 2002 upphörde partiet att affischera i Luleå sedan det utsatts för omfattande vandalisering.

Barack Obamas kampanj i det amerikanska presidentvalet 2008 blev stilbildande med sin fokuserade närvaro i de sociala medier.

I Norrbotten är alla partier aktiva på Internet, framför allt på Facebook.

– Facebook är bra, men om man fokuserar bara på sociala medier då missar man alla som inte är där. Vi behöver alla pusselbitarna för att nå ut med vår politik. Det innebär att valaffischer och torgmöten är minst lika viktiga, betonar Centerpartiets gruppledare Carola Lidén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!